Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej

w Lęborku przy ulicy Czołgistów 37
telefon: 59 862 10 78

  • A
  • A
  • A

Drukuj stronę

DRODZY  RODZICE !

CZAS,  KIEDY  ZAMKNIĘTE  JEST  PRZEDSZKOLE,  TO  CZAS  TRUDNY,  ALE  SPRÓBUJEMY  GO  DOBRZE  WYKORZYSTAĆ.  CHCEMY,  ABY  NASZE  MALUSZKI  MIAŁY  MOŻLIWOŚĆ  UTRWALENIA  WIEDZY  I  ZDOBYWANIA  NOWYCH  WIADOMOŚCI, MAJĄC  OCZYWIŚCIE NA  UWADZE  PRZEDE  WSZYSTKIM   MOŻLIWOŚCI  DZIECI ,  ALE  TAKŻE  MOŻLIWOŚCI  SPRZĘTOWE  ORAZ  ,, CZASOWE '' RODZICÓW - CZĘSTO  TAKŻE  PRACUJĄCYCH  W  SPOSÓB  ZDALNY.  DLATEGO  WSZYSTKIE  MATERIAŁY,  KTÓRE   TUTAJ   UMIESZCZAMY -   TO  SĄ  TYLKO  PROPOZYCJE  DLA  RODZICÓW  CHĘTNYCH.  DZIECI  NIE  MUSZĄ  ROBIĆ  WSZYSTKICH  ZADAŃ.   NAWET  JAK  ZROBIĄ  TYLKO  CZĘŚĆ,  TO  NAS  BARDZO  UCIESZY.  


Tymczasem  zwracamy  się  do  Was,  kochani  Rodzice  z  gorącą  prośbą : przytulcie  mocno  i  uściskajcie  w  naszym  imieniu  Wasze  małe ,,skarby'',  z  pozdrowieniami  od  Pani   Iwonki,  Marioli,  Halinki  i  Janeczki.

Znalezione obrazy dla zapytania: zdalne nauczanie w przedszkolu

LONIA KOLOROWA.gif

 UWAGA  RODZICE !

PROSIMY  O  ZAKUPIENIE  PODANEGO  PAKIETU  KSIĄŻEK   DLA  4 - LATKÓW  NA  ROK  SZKOLNY 2020/2021 ( najlepiej  w  księgarni  internetowej,  gdyż  z  podanym  kodem  można  uzyskać  zniżkę ) 

NIECH ŻYJĄ WAKACJE

PONIEDZIAŁEK  :  WAKACYJNE    ZAGADKI

Balony – zabawa ruchowa. Dzieci stoją razem z rodzicami. Odbijają balony tak, aby nie upadły na ziemię.

Zabawa z piosenką  Do walizek i plecaków https://www.youtube.com/watch?v=qleKetMP_XQ

Ciekawe miejsca – oglądanie ilustracji, pocztówek przedstawiających góry ,morze, las.

Zgadnij, co to? – zagadki słowne.

Plastikowe rączki na dość długim sznurku, można na niej skakać ,

Latem na podwórku……. ( skakanka )

Przez ulicę przechodzimy, gdy jakie światło widzimy?... (zielone)

Gdy słońce mocno świeci, wkładają na głowę go dzieci.  (kapelusz)

W kubeczku na patyku ,wszyscy je lubimy, miło latem na języku

Poczuć małą porcję zimy … (  lody ) 

Co zabiorę na wakacje? - zabawa dydaktyczna. Mama kładzie na dywanie plecak i różne przedmioty (koło dmuchane, okulary słoneczne, bluzkę z krótkim rękawem, krótkie spodenki, obrus, rękawiczki, wazon, itp.). Zadaniem dzieci jest ustalić, co zapakujemy do plecaka wyjeżdżając na wakacje, a co nie będzie nam potrzebne. Uzasadniają swój wybór. Dzieci pakują wakacyjny plecak.

WTOREK :  ŚWIĘTO TATY

Piosenka Daj mi rękę tato ! https://www.youtube.com/watch?v=ZxgFEtsfIBs

Słuchanie wiersza:

Kocham Go!
Kocham mojego ojca.
Chodzę z ojcem na spacer.
Wtedy jest tyle słońca,
Wtedy nigdy nie płaczę.

Idziemy z tatą do parku
Albo idziemy nad Wisłę,
Bawimy się w chowanego,
W zielone gramy – listkiem

Lubię, kiedy mój tatuś
Wraca z pracy do domu.
JA zawsze mojemu tacie
Mogę powiedzieć: - Pomóż...

Gdy się zepsuje latawiec,
wrotki, samochód lub rower,
mój tatuś rower naprawi
I dalej - ruszaj w drogę!

To tatuś mi opowiada
o gwiazdach i ptakach w obłokach.
Dlatego mojego tatę
tak bardzo, bardzo kocham.

Samolot z tatą - sposób wykonania. Tata pokazuje rolkę po papierze toaletowym i dwa paski papieru o różnej długości, wyciętego z bloku technicznego. Dziecko przykleja je tak, aby utworzyły samolot. Następnie razem ozdabiają samolot  

Tato już lato – piosenka https://www.youtube.com/watch?v=6fh_Ioz9Gn8

ŚRODA - CZYM PODRÓŻUJEMY

Głośno, cicho – zabawa ruchowa. : cicho – idą na paluszkach, głośno – idą tupiąc

Czym podróżować – słuchanie opowiadania.

Ola, Karol i Basia chodzą do jednego przedszkola i są przyjaciółmi. Kiedy są w domu często spotykają się, żeby wspólnie się pobawić. Zbliża się lato. Już teraz planują co będą robić na wakacjach. Wspominają też wakacje z ubiegłego roku. Ola cały tydzień spędziła u babci w Kołobrzegu. Miło wspomina zabawy na plaży i zbieranie muszelek. Pamięta też, że bardzo zmęczyła ją podróż. Tata był kierowcą samochodu, a podróż trwała długo. Kilka razy podczas podróży robili przystanki, aby odpocząć. Ola z radością powitała babcię po sześciu godzinach jazdy samochodem. Karol wybrał się do wujka, który mieszka w górach. Wspólnie z rodzicami i bratem podróżowali pociągiem. Pociąg jechał bardzo szybko. Karol podziwiał przez okno piękne widoki. Wygodne siedzenia i dużo miejsca sprawiły, że Karol nie był zmęczony. Podróż minęła szybko i przyjemnie. Basia była z rodzicami w Grecji. Chociaż to daleko, jej podróż trwała najkrócej. Basia podróżowała samolotem, a widoki podziwiała z góry. Tegoroczne wakacje przyjaciele spędzą razem. Ich rodzice też się przyjaźnią i postanowili wspólnie wyjechać na Mazury. Dzieciaki cieszą się, że będą razem odpoczywać. Martwią się tylko tym, czy pogoda dopisze, ba przecież kąpiele w jeziorze w słoneczny dzień są najwspanialsze.

Jedzie pociąg – zabawa muzyczno – ruchowa https://www.youtube.com/watch?v=CJZ6M_4Tjl4

Samolot – zabawa ruchowa. - Samolot startuje – dziecko  kuca z rękoma podniesionymi do boków, powoli wstaje, - Samolot leci – dziecko biega po pokoju, - Samolot ląduje – dziecko powoli kuca. 

CZWARTEK :  GDZIE POJADĘ NA WAKACJE

Balony - zabawa ruchowa

Wakacje Zuzi – słuchanie opowiadania. Wakacje to czas wypoczynku, zabawy, przygód. Każdy ma swój ulubiony sposób spędzania wolnego czasu. Jedni lubią wyjazdy nad morze, inni chętnie chodzą po górach. Niektórzy kochają kąpiele w jeziorze, a jeszcze inni wieś i spacery po łące. Część turystów wyjeżdża za granicę, aby poznać inne kraje. Wakacje są po to, aby odpocząć od nauki i pracy. Wypoczywając w różnych ciekawych miejscach musimy pamiętać o swoim bezpieczeństwie. Zuzia w tym roku była z rodzicami i rodzeństwem nad jeziorem. Pamięta jak wspólnie z mamą i siostrami przypominały jak należy zachować się nad wodą. Dzieci zawsze są p od opieką dorosłych. do wody wchodzą razem z rodzicami. Chronimy swoje ciało przed gorącymi promieniami słońca i pijemy wodę. Podczas spacerów nigdy nie zrywamy nieznanych roślin i nie dotykamy napotkanych zwierząt. Przestrzegając tych zasad bezpiecznie spędzimy wakacje. Wypoczniemy, poznamy nowych ludzi, zobaczymy cieka we miejsca i pozostaną nam miłe wspomnienia.

Zagadki

Wciąż nim podróżuje: cztery koła ma – prosta to zagadka. Kto odpowiedź zna? (samochód)

Mama, siostra, nawet tata, na wakacje wciąż nim lata. (samolot)

Wagon za wagonem wciąż jedzie po szynach. Kto z was mi powie, jaka to maszyna? (pociąg)

Trzykołowy jest mały, dwukołowy duży – gdy jest ładna pogoda, to do jazdy służy. (rower)

Świnka Peppa -Wakacje na kempingu -bajka https://www.youtube.com/watch?v=bUrK4z-omdI

PIĄTEK :  BEZPIECZNE WAKACJE

Głośno - cicho - zabawa ruchowa

Wakacje z rowerem - Śpiewające brzdące https://www.youtube.com/watch?v=CkXSdjgvaAk



Bezpieczne wakacje- wiersz

Gdy na wakacjach z rodzicami wypoczywasz,
Dużo niezwykłych przygód przeżywasz.

Nie zapomnij jednak o rzeczy ważnej,
By bezpieczeństwo zachować w sytuacji każdej.

Przez ulicę przechodź tylko na pasach zebry,
Na zielonym świetle i rozglądając się bez przerwy.

Wychodząc na słońce, nakrycie głowy zakładaj,
A na całe ciało krem przeciwsłoneczny nakładaj.

Podczas kąpieli, bądź zawsze pod okiem dorosłego,
By żaden wypadek nie zdarzył Ci się kolego.

Podczas burzy, nie wybieraj się w góry,
A także gdy za oknem, krajobraz jest szaro- bury.

W pobliżu ulicy się nie baw nigdy,
By samochód, autobus czy tramwaj nie zrobiły Ci krzywdy.

Będąc w lesie, śmieci nie wyrzucaj,
Nie rozpalaj ogniska i ciszy nie zakłócaj.

Nie przyjmuj też nic od nieznajomego,
Bo przydarzyć może Ci się coś bardzo niedobrego.

O numerach alarmowych nie zapominaj,
Niech je wraz z Tobą powtórzy cała rodzina.


Zozi - Bezpieczne wakacje- piosenka https://www.youtube.com/watch?v=W4RHyjQLfCM


Film edukacyjny https://www.youtube.com/watch?v=wS4SRvkvLio



LONIA KOLOROWA.gif

LATO,  LATO,  CO  TY  NA  TO ? 

PONIEDZIAŁEK :  LUBIMY  LATO

Odczaruj mnie - zabawa poranna.

Dziecko kładzie sobie na głowie woreczek i chodzi powoli . Komu woreczek upadnie, ten siada na podłodze w siadzie skrzyżnym. Jest zaczarowany. Rodzic pełniący rolę wróżki może każdego odczarować czarodziejską różdżką. Odczarowane dziecko mówi: ,,dziękuję” i ponownie włącza się do zabawy.

Mamo Tato co wy na to, mamy lato - https://www.youtube.com/watch?v=qxaignkES2E

Wiersz Słońce

Wesołe słoneczko, uśmiechnięte buzie.

Klaszczemy, machamy słońce jest na górze,

klaszczemy, machamy słońce jest na górze.

Dzieci pytają, po co jest słońce? Zaraz się zatem dzieci dowiecie.

Po to by lato było gorące i żeby jasno było na świecie.

Słońce jest po to, dzieci kochane, żeby na buziach piegi robiło,

żeby obudzić wszystkich nad ranem i żeby ludziom zimno nie było

Wesołe słoneczko, uśmiechnięte buzie...

Czy macie jeszcze jakieś pytania co do słoneczka, które nam świeci?

Słońce ma takie właśnie zadanie by rozweselać na świecie dzieci.

Liściom i drzewom rosnąć pomaga, kwiatom nadaje kolory śliczne.

Lubimy słońce prawda jest taka, że żyć bez niego nie da się nigdzie.

Malowanie żółtą farbą Słoneczka – przeliczanie promyczków

WTOREK:  ZABAWY  NA  POWIETRZU

Aerobik - podnoszenie sprawności organizmu, dziecko wykonuje ćwiczenia w rytm melodii. https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

Odczaruj mnie - zabawa poranna.

Przywitanie wg. Metody Ruchu Rozwijającego W. Sherborne: - witamy się stopami - witamy swoje kolana poklepując je, później kolana sąsiadów - witamy dłonie - witamy łokcie - witamy plecy - rękoma głaskamy , poklepujemy - witamy swoje uszy, później uszy sąsiadów itp. - witamy oczami wszystkich.

Rysowanie na podwórku kolorową kredą na temat: Letni obrazek.

Zabawa z piłką: dzieci ćwiczą koordynację , turlają, podrzucają, grają z rodzicem w kolory itp.

Celowanie do kosza – zabawa z rodzicami z wykorzystaniem piłek

Piłka Oli” - zabawa rytmiczna – utrwalenie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=xA-L7htvRl0

Kubuś i Przyjaciele: Lato - bajka dla dzieci (audiobook) https://www.youtube.com/watch?v=h0lDt0Zxt-Q

ŚRODA :  PRZYSMAKI  LATA


Jaki to smak? – zabawa dydaktyczna, rozpoznawanie smaków (słodki, kwaśny, ) i nazywanie ich. Ćwiczenie języka – naśladowanie lizania lodów: wysuwanie języka do przodu przy otwartych ustach i chowanie go.

Odczaruj mnie - zabawa poranna

LODY W RÓŻNYCH SMAKACH  - praca plastyczna z figur geometrycznych

Wycinanie rożka po narysowanej linii prostej, przyklejanie – kolorowych kół (gałek lodowych), ozdabianie kredkami. Zwrócenie uwagi na bezpieczeństwo podczas wycinania nożyczkami.

Hity maluszka „ Lody poziomkowe” https://www.youtube.com/watch?v=w8mPTZXGbe8

Wyjście z rodzinką na lody.

Świnka Peppa. Peppa Uwielbia Lody https://www.youtube.com/watch?v=2IOHht_A-Ik

 CZWARTEK : ZJAWISKA  ATMOSFERYCZNE 


Obserwacja pogody za oknem.   Rozmowa na temat pogody, określanie jej, uzasadnienie dlaczego lubię taką pogodę.

Pajacyk na sznurkach – zabawa ruchowa.  Podczas muzyki dzieci naśladują ruchem marionetkę pajacyka, który porusza rękoma i nogami. Na przerwę w muzyce dzieci zastygają w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Opowiadanie „Błyskawica , grzmot.”

Opowiem Wam dzieci kochan,e jaki kłopot miał mały Janek. Spotkała go raz wielka burza, a ze strachu mu trzęsła się buzia. Wyjrzał za okno - zimno i mokro. Okropnie błyska, trzęsą się ludziska, a najgorszy to ten straszliwy grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot, grzmot. Skończyła się już straszna burza, a na dworze jest wielka kałuża. Położył się spać mały Janek i wyglądał w tym śnie zza firanek. Wyjrzał za okno - zimno i mokro. Okropnie błyska, trzęsą się ludziska, a najgorszy to ten straszliwy grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot, grzmot. Opowiem wam dzieci kochane jaki ujrzał Janek poranek. Chmur pełno na niebie, wiatr hula, Chyba znowu zacznie się burza. Wyjrzał za okno - zimno i mokro. Okropnie błyska, trzęsą się ludziska, a najgorszy to ten straszliwy grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot, grzmot

Dzieci dostają po dwa drewniane klocki, słuchają opowiadania.  Na słowa: Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot. Błyskawica, grzmot, grzmot, grzmot. Mocno i rytmicznie stukają klocek o klocek.

Deszczyk pada, deszczyk pada- piosenka dla dzieci  https://www.youtube.com/watch?v=L3QdGJA7T4A


Rysowanie słońca, chmur, wiatru, deszczu.

Film edukacyjny „Bezpieczne zachowania” ( podczas burzy, zagrożenia pożarem, utrwalenie numeru 112) https://www.youtube.com/watch?v=YZOw6JvT5Ug

PIĄTEK :  CO  PRZYNOSI  LATO ?


Pajacyk na sznurkach – zabawa ruchowa. Podczas muzyki dzieci naśladują ruchem marionetkę pajacyka, który porusza rękoma i nogami. Na przerwę w muzyce dzieci zastygają w bezruchu. Zabawę powtarzamy kilka razy.

Owocanka - piosenka https://www.youtube.com/watch?v=Hlrf_jLFyhs

1. Choć mam jeszcze mały brzuszek

muszę dużo jeść jabłuszek.

ref. Hop, hop, hop,

mniam, mniam, mniam,

wszystko umiem zjadać sam / bis

2. Żeby mi urosły nóżki

muszę zjadać słodkie gruszki.

3. Żeby mi urosły ręce

Muszę jeść bananów więcej

4. Żeby dawać sobie radę

Muszę zjadać czekoladę!



Słuchanie wiersza Owoce

Staś arbuza lubi zjadać
zdrowy owoc, co tu gadać
Tomek woli jadać śliwki
chociaż czasem robaczywki
- A ja wolę pomarańcze
gdy je zjadam pięknie tańczę
powiedziała wnet tancerka
a już na nią piłkarz zerka
ja tam lubię zjeść banana,
bo energii daje z rana
jabłka, gruszki i morele
też witamin mają wiele
małe, duże, kolorowe
pyszne wszystkie są i zdrowe,
a więc drodzy przyjaciele
kto owoców zjada wiele
zdrowy będzie i radosny,
od jesieni aż do wiosny.

Letnie owoce - poznanie nazw kilku owoców (truskawki, poziomki, czereśnie),wyrabianie nawyków prozdrowotnych; zachęcanie do zdrowego odżywiania się, do spożywania różnorodnych owoców;

Zagadki smakowe Jaki to owoc  ? – zabawy z rodzinką .

 „Owoce warzywa” https://www.youtube.com/watch?v=poFcTmbLX1k



LONIA KOLOROWA.gif

 WITAMY  SŁONECZKA  I  KRASNOLUDKI 

Temat na ten tydzień to:  MUZYKA WOKÓŁ NAS

PONIEDZIAŁEK :  GDZIE  MIESZKA  MUZYKA ? 


         Jedna łapka –    pokazujemy jedną rączkę

         druga łapka –    pokazujemy drugą rączkę

         ja jestem niedźwiadek – wskazujemy na siebie

         Jedna nóżka, druga nóżka – pokazujemy jedną nogę, drugą nogę

         a to misia zadek – klepiemy się po pośladkach

         Lubię miodek –     masujemy brzuszek

         kocham miodek – masujemy brzuszek

         podkradam go pszczółkom – machamy rączkami, pokazując jak pszczółki latają

         Jedną łapką, drugą łapką, czasem wciągam rurką – rączki przykładamy do buzi na wzór rurki.

  • Muzyka wokół nas – słuchanie wiersza Joanny Myślińskiej.

         Słońce chowa się za chmurką

          lekko szumią w polu drzewa,

          wrzawę czyni kotek z kurką,

          wiatr w listeczkach pięknie śpiewa.

          Dźwięczne nutki na skrzypeczkach

          świerszczyk też przygrywa,

          ptaszki nucą je w gniazdeczkach –

          tak muzyka na nie wpływa.

  • Rozmowa na temat wiersza. Dzieci opowiadają, gdzie w wierszu ukryła się muzyka. Co to jest nutka? Jak zapisuje się muzykę? Gdzie można usłyszeć muzykę? Czy lubicie muzykę? Jaką?

  • Wiecie doskonale, co to jest muzyka. Ale czy wiecie, że muzykę może tworzyć również nasze otoczenie? Rozejrzyjcie się dookoła, prawie wszystko wydaje dźwięk – szczekający pies, gotująca się woda w czajniku, samochód na ulicy, śpiewające ptaki.

  • Szukamy muzyki w domu – np. czajnik, turkocząca pralka, tykanie zegara itp.

  • Ile razy? – zabawa ruchowo - matematyczna. Rodzic uderza w bębenek lub w inny przedmiot. Dzieci liczą i wykonują odpowiednia liczbę podskoków, przysiadów, itp.

  • Kolorowe grzechotki – wykonanie instrumentu perkusyjnego. Zapoznanie dzieci ze sposobem wykonania instrumentu z pudełka po jogurcie, śmietanie lub z butelki. Można wsypać do pojemniczka kaszę, ryż, fasolę lub groch. Potem trzeba pudełko zakleić lub butelkę zakręcić, ozdobić naklejkami i gotowe. Jeśli macie ochotę, zróbcie kilka instrumentów. Do zabawy w orkiestrę zaproście wszystkich domowników. Teraz wystarczy włączyć ulubioną piosenkę i grać…

  • Wesołe grzechotki – zabawa ruchowa. Dzieci maszerują po pokoju w rytm muzyki. Na przerwę w muzyce zatrzymują się. Rodzic mówi tekst: na grzechotce ładnie gram i piosenek dużo znam, a dziecko tak samo powtarza tekst wykorzystując swoje grzechotki.

  • Dziecko siedzi w z zamkniętymi oczami na środku - można zawiązać mu szalik na oczy. Rodzic gra na dowolnym instrumencie w różnych miejscach pokoju, a dziecko wskazuje ręką kierunek, z którego miejsca dochodzi dźwięk.

  • Ćwiczenia języka: 

  • Głaskanie podniebienia” czubkiem języka, jama ustna szeroko otwarta.

  • Dotykanie językiem do nosa, do brody, w stronę ucha lewego i prawego.

  • Oblizywanie dolnej i górnej wargi przy ustach szeroko otwartych / krążenie językiem/.

  • Wysuwanie języka w przód i cofanie w głąb jamy ustnej.

  • Kląskanie językiem.

  • Dotykanie czubkiem języka na zmianę do górnych i dolnych zębów, przy maksymalnym  otwarciu ust / żuchwa opuszczona/.

  • Język wysunięty w kształcie grota wykonuje poziome ruchy wahadłowe od jednego do drugiego kącika ust.

  • Rurka – wargi ściągnięte  i zaokrąglone unoszą boki języka.

  • Język lekko wysunięty opiera się na wardze dolnej i przyjmuje na przemian kształt „łopaty” i „grota”.

  • Ruchy koliste języka w prawo i w lewo na zewnątrz jamy ustnej.

  • Oblizywanie zębów po wewnętrznej i zewnętrznej powierzchni dziąseł pod wargami. Usta zamknięte.

WTOREK :  LUBIMY  GRAĆ  NA  INSTRUMENTACH 


  • Ćwiczenia poranne

  • dzieci spacerują po dywanie, na umówiony sygnał, np. klaśnięcie jak najszybciej siadają na krześle, stają na jednej nodze, kładą się na brzuchu, itp.

  • żabie skoki z obręczy do obręczy (obręcze można zastąpić poduszkami lub ze zwykłego sznurka zrobić koła),

  • rzucanie – rzucamy jak najdalej oburącz kulkę papierową albo woreczek z ryżem. Następnie czołgamy się po woreczek,

  • rzut woreczkiem lub kulką papierową do celu;

  • spacer na krawędzi – dziecko staje na krawędzi dywanu lub wzdłuż skakanki i przemierza go wokół krokiem dostawnym, próbując nie spaść na ziemię,

  • ślizganie – leżąc na podłodze (lub na kocyku) ślizgi na brzuchu (ważne, by ręce odpychały się równocześnie). Zabawę można przeprowadzić w formie zawodów rodzic – dziecko.

  • dmuchanie – podawanie  do siebie piłeczki do ping-ponga lub kulki z waty poprzez dmuchanie na nią.

  • Relaksacja po ćwiczeniach: 

Kropelka (dziecko leżąc na podłodze słucha muzyki relaksacyjnej czekając na kropelkę wody. Rodzic nanosi np. strzykawką od leków kropelkę na nos lub czoło, dopiero wtedy dziecko może wstać.

  • Zabawa muzyczno-matematyczna.

Potrzebne będą trzy instrumenty lub trzy przedmioty wydające różne dźwięki oraz 4 nakrętki plastikowe. Rodzic pokazuje instrumenty ( przedmioty, np. woreczek, klucze, gazeta), mówi jak się nazywają oraz demonstruje dźwięk jaki wydają. Następnie w ukryciu ( pod stołem, odwrócony tyłem, itp.) gra na instrumencie kilka dźwięków ( od 1 do 4). Zadaniem dziecka jest odgadnięcie, na jakim instrumencie (przedmiocie) grał rodzic oraz ile słychać było dźwięków. Dziecko układa przed sobą tyle nakrętek ile usłyszało dźwięków. Można dziecku pomóc w liczeniu i układaniu nakrętek.

  • Zabawa ortofoniczno – ruchowa przy piosence Jestem Muzykantem Konszabelantem. Naśladowanie dźwięków instrumentu i grania na tym instrumencie. https://www.youtube.com/watch?v=or-xxFjWMy0 . Dzieci znają już tę zabawę.

  • Ukryte dźwięki – w tej zabawie wykorzystujemy telefon lub przenośny odtwarzacz muzyki, np. głośnik na bluetooth. Telefon lub głośnik chowamy w dowolnym miejscu i puszczamy piosenkę z dziecięcego repertuaru. Zadaniem dziecka jest słuchać uważnie i odnaleźć ukryte urządzenie. https://www.youtube.com/watch?v=UhxmIGMhC3Y.

  • Granie przez dziecko na dowolnym instrumencie muzycznym ( jeśli taki ma, jeśli nie to może grać na dowolnym przedmiocie; np. pudełku kartonowym, plastikowym , butelce szklanej, plastikowej, drewnianych elementach, blatach). Początkowo dziecko gra wg własnego pomysłu, potem wg instrukcji rodzica:

- szeroko rozłożone ręce rodzica – głośna muzyka (mocne uderzanie w instrument)

- dłonie rodzica złączone – cicha muzyka ( delikatne uderzanie w instrument).

  • Instrumenty odgłosy i nazwy film edukacyjny dla dzieci. https://www.youtube.com/watch?v=g6oQHc6zPcY

  • Rozwiązywanie zagadek słownych na temat instrumentów muzycznych z pomocą rodzica. Dziecko pokazuje,  jak się gra na instrumencie z zagadki.

  Błyszczy pięknie cała,
        kocha się w hejnałach.
        Na koncertach gra:
        tra ta ta ta ta.   
(  trąbka )

Okrągły, brzuchaty,
        wśród zabawek leży.
        Zależy mu na tym,
        by w niego uderzyć.
(  bębenek )


Mają cztery struny,
        gdy użyjesz smyka,
        rozlegnie się wokół
        wspaniała muzyka
(  skrzypce ) 


 Palce w struny uderzają,

      dźwięki z niej wydobywają.

       Różnych dźwięków cała gama,

       może na niej zagrasz sama?  ( gitara ) 




ŚRODA :  DO  PRZEDSZKOLA  WPADŁY  NUTKI 



  • Zabawa ruchowa z elementami poskoku „Ile razy” – rodzic gra na instrumencie kilka (od 1 do 4) dźwięków lub uderza kilka razy  (od 1 do 4) w dowolny przedmiot – zadaniem dziecka jest policzyć dźwięki i tyle razy podskoczyć obunóż.

  • Zabawy muzyczne dla dzieci z cyklu "Zabawy dywanowe" – ROWEREK https://www.youtube.com/watch?v=D6IK5J7jl20

  • Słuchanie piosenki „Skaczące nutki”. Wyjaśnienie dzieciom, co to jest nuta – to taki znak za pomocą,  którego można zapisać muzykę, tak jak za pomocą liter można zapisać słowa. Kilkakrotne wysłuchanie piosenki, rozmowa z dzieckiem na temat treści piosenki ( kto wpadł do przedszkola, jakiego koloru było ubranie nutek , jak skakały nutki, ile było nutek, jak się nazywały, o co poprosiły i gdzie chciały mieszkać, po czym biegały nutki, w czym przeszkadzały dzieciom). Dziecko może interpretować ruchem treść piosenki.

https://www.youtube.com/watch?v=4l1fhWcgdEk

  • Zabawa przy piosence o nutkach https://www.youtube.com/watch?v=hNbQ6hKmN8g .

    Zadaniem dziecka jest  poruszanie się swobodnie w rytm muzyki. Gdy muzyka cichnie, dziecko zatrzymują się, kuca i zamyka oczy. Zadaniem dziecka jest wsłuchać się w ciszę. Po upływie 5–7 sekund ma otworzyć oczy.

Co słyszeliście, kiedy była cisza? Czy cisza jest przyjemna? Czy czasami warto posiedzieć w ciszy? Porozmawiajcie o tym ze swoimi dziećmi.

  • Zabawa ruchowa z wykorzystaniem gazet „Skaczące nutki” – rodzic rozkłada kartki gazety na dywanie, a dziecko przeskakuje z kartki na kartkę . Można to robić przy piosence o nutkach, gdy jest włączona -dziecko przeskakuje, gdy przestaje grać – dziecko się zatrzymuje na kartce.

  • Zagadki słuchowe – dzieci odgadują, na jakich instrumentach grają muzycy . https://www.youtube.com/watch?v=6y0LGu724lY


    • Kochane dzieci, czy widzieliście kiedykolwiek prawdziwą orkiestrę? Poproście rodziców o włączenie filmu na którym widać jak prawdziwa orkiestra pięknie gra na instrumentach. https://www.youtube.com/watch?v=DNwltX385Us .

      Czy wiecie, jak nazywa się osoba, która wskazuje, jak mają grać muzycy w orkiestrze? Co trzyma w ręku? (dyrygent, batuta).

    • Zabawa z piosenką Przedszkolna orkiestra. https://www.youtube.com/watch?v=VM7cVy0X9H8

    • Komar - zabawa ortofoniczna z tekstem Joanny Myślińskiej i Iwony Mojsak (masażyk).

    Leci komar: bzyk, bzyk, bzyk, - rysujemy palcem spirale na plecach dziecka,

    czasem dziubnie: psyk, psyk, psyk. - skubiemy dwoma palcami plecy,

    Będzie swędzieć, że ho-ho, - łaskoczemy dziecko,

    gdy podrapiesz miejsce to. - lekko skrobiemy paznokciami po plecach.


    PIĄTEK :  BAWIMY  SIĘ  Z  RODZICAMI 



    • Utrwalenie piosenek i wierszyków poznanych podczas zdalnego nauczania. Dziecko może wybrać sobie dowolną piosenkę, którą bardzo lubi,

    • Zabawy muzyczne dla dzieci z cyklu "Zabawy dywanowe" - ZAMYKAMY, OTWIERAMY https://www.youtube.com/watch?v=bS6sjWYq2Q0.

    • Zabawa logopedyczna „Szumiący las” – usprawnianie aparatu artykulacyjnego pod kątem prawidłowej artykulacji głosek „sz”, i „s” w oparciu o wiersz D. Gellner.

    Szumiący las” Dorota Gellner

    Kiedy z tatą szłam przez las

    A las szumiał cały czas!

    Szumiał, szumiał, szumiał,

    Nic innego las nie umiał.

    Powiedziałam mu do ucha:

    Przestań szumieć!

    Nie posłuchał, nie posłuchał,

    Nie zrozumiał. Skąd wiem ?

    No bo dalej szumiał!

    • Rozmowa na temat wiersza ( jaki dźwięk wydaje las, czy las posłuchał prośby, co robił nadal). Jeśli ktoś ma ochotę może posłuchać szumu lasu z nagrania.

    https://www.youtube.com/watch?v=H-1027TIZ9Y



LONIA KOLOROWA.gif

ŚWIĘTO  DZIECI - 1 CZERWIEC - PONIEDZIAŁEK

KOCHANE  KRASNOLUDKI  I  SŁONECZKA  

DZISIAJ  WASZE  ŚWIĘTO. 

Z  tej  okazji  życzymy  Wam  wesołych  zabaw  i  dużo  radości,  wspaniałych  przyjaciół,  uśmiechu od  ucha  do  ucha,  pięknych  bajek  na  dobranoc,  kolorowych  snów,  własnego  pieska  i  kotka,  co  dzień  nowych  przygód  i  spełnienia  wszystkich  marzeń. 


Posłuchajcie specjalnych życzeń na YouTube ,, Dzień Dziecka i życzenia ”

https://www.youtube.com/watch?v=V40mDOBZXHg

https://www.youtube.com/watch?v=1ba7q9K6puI

Idzie misio...Idzie słonik...


Idzie lalka...No i konik...


Wszyscy razem z balonami...


Z najlepszymi życzeniami...


Moc uśmiechu i radości


Niech w Twym sercu zawsze gości!

TEN  DZIEŃ  POWINIEN  BYĆ  DLA  DZIECI  WYJĄTKOWY.  Zróbmy  naszym  dzieciom  niespodzianki,  np. wybierzmy  się  na  przejażdżkę  rowerową,  pójdźmy  na  lody,  pograjmy  z  nimi  w  piłkę,  pobawmy  się  balonami,  kupmy  im  kolorowa  kredę  do  rysowania  i  razem  narysujmy  coś  pięknego. 


Świnka Peppa . Dzień Dziecka. Bajka po polsku.

https://www.youtube.com/watch?v=gfv9waZ1CPY


WTOREK - DZIECI  TO  MY


Zabawa poranna ,, Hop, hop” – dziecko bawi się i ćwiczy z ulubionym pluszakiem ( np., miś, piesek, kotek) : podskakuje z nim, podrzuca , tańczy z nim , biega dookoła niego przy piosence,, Pokochaj pluszowego misia” https://www.youtube.com/watch?v=_D_KvcWxEWs

Oglądanie ilustracji przedstawiających dzieci różnych ras, rozmowa z dziećmi.

My Dzieci Świata. Jesteśmy Dziećmi – wierszyk- bajki po polsku

https://www.youtube.com/watch?v=zl_dYe03Yx0

Słuchanie piosenki ,, Jesteśmy dziećmi” – Śpiewające Brzdące

https://www.youtube.com/watch?v=7K3_mSb1zRQ


Słuchanie wiersza,, Co lubią dzieci?”- Janina Halagarda

Dzieci na całym świecie
lubią bawić się, śmiać i skakać,
lubią w piłkę grać i rysować,
a czasami- płakać.

Dzieci lubią to, co im bliskie:
swoją mamę, tatę i panią,
gdy z przedszkola do domu wracają,
to nawet- tęsknią za nią...

Dzieci bardzo lubią przytulać
swojego misia, lub kotka.
Wymyślają chętnie już dzisiaj,
co ich w życiu dorosłym spotka...

Dzieci lubią mieć swoje skarby:
parę kartek, pędzelek, farby,
kolorowe książki do czytania-
tam się dziecku każda wróżka kłania.

I nie muszą od razu wiedzieć,
skąd się wzięły na świecie LWY!
Najważniejsze, gdy są radosne
i gdy mają cudowne sny...


Zabawa rozwijająca sprawność manualną i spostrzegawczość ,, Moja dłoń”. Dziecko obrysowuje( z pomocą mamy) flamastrem lub kredką na kartce swoje dłonie. Ozdabiają rysunek wg własnego pomysłu. Mama obrysowuje na kartce swoje dłonie. Razem oglądają dłonie i porównują ich wielkość.

ŚRODA - ZABAWY  Z  PIŁKĄ      pi__ka.jpg


Zabawa poranna- ,,Skacząca piłka”- zabawa ruchowa z elementem podskoku. Dziecko naśladuje odbicie małej piłki, skacząc na palcach, a potem- dłużej, ciężkiej piłki, skacząc na całych stopach.


Słuchanie wiersza,, Skacząca piłka”- E.M. Skorek

Mała Ala piłkę ma , piłka skacze: la,la,la.

Ala Ani piłkę da, piłka skacze: la,la,la.

Ładnie fika piłka ta, piłka tańczy: la,la,la.

Piłkę łapie mała Ala, piłka skacze: la,la,la.

Czy ktoś wdzięku więcej ma

od tej piłki :la,la,la.

Dziecko powtarza wraz z rodzicem la,la,la


Zabawy z piłką - ćwiczenia matematyczne. Ustawianie piłki względem siebie wg poleceń :

-połóż piłkę przed siebie,

-połóż piłkę za sobą,

-połóż piłkę na kolanie, między nogami, obok siebie…

- podrzucanie piłki określoną liczbę razy z głośnym przeliczaniem  1- 4,

- rzucanie piłki do kosza lub miski ( po 5 razy) z różnych odległości: bliżej – dalej, liczenie liczby rzutów.


Dmuchanie przez rurki do napojów na papierowe – piłeczki. Dziecko dostaje kawałek gazety, który zagniata w kulkę - piłeczkę. Kładzie je na podłodze i dmucha na nią przez rurkę do napojów tak, aby się poruszała po podłodze.

Słuchanie piosenki – PIŁKA KOLOROWA - Piosenki dla dzieci zabawa taneczna przy piosence:

https://www.youtube.com/watch?v=zXgIqgGguvk

Zabawa z rodzicami i rodzeństwem na świeżym powietrzu ,, Piłka parzy”.

CZWARTEK - ZABAWY  BAŃKAMI 

Zabawa poranna ,,Jedziemy na rowerze”- zabawa ruchowo- naśladowcza. Dziecko leży na plecach, naśladuje nogami jazdę na rowerze pod górkę i z górki ( wolno i szybko).


Zagadka:

Zanurzasz kółko w płynie mydlanym,

Dmuchasz i lecą zaczarowane,

Krągłe i barwne, lekkie i kruche”

Co to takiego drogie dzieci? Czy już wiecie?     ( bańki mydlane)


Słuchanie opowiadania H. Zdzitowieckiej ,, Bajka o mydlanej bańce”

Któregoś dnia Marynka zabawiała się robieniem baniek mydlanych. Nie bardzo jej się udawało. Może mydło było źle rozrobione, może zbyt mocno dmuchała…

Z rozszczepionej słomki spadły mętne, szare krople albo wylatywały malutkie, od razu pękające banieczki.

Marynka zniechęciła się.

Spróbuję jeszcze tylko raz”- postanowiła.

Znowu szara kropelka upadła na ziemię. Tuż za nią ukazała się w rozwidleniu słomki druga, nieduża, ale coś w niej zamigotało złociście.

Marynka dmuchnęła lekko. Bańka wydęła się. Coraz więcej złotych blasków przelewało się po niej i zmieniało w barwy różowe i czerwone.

Jaka śliczna”- pomyślała Marynka.

Nie odejmowała słomki od ust, bojąc się nieostrożnym ruchem popsuć kolorową bańkę. Wtem jakby ktoś jej szepnął do ucha.

-Dmuchnij jeszcze…

Czyj to głos? Przecież nikogo tu nie ma….Może mi się zdawało? A może to bańka mydlana tak prosi?”- przemknęło jej przez głowę.

Dmuchnęła lekko, ostrożnie.

W bańce zamigotały błyski zielone i modre. Przeleciały i zniknęły.

-Dmuchnij jeszcze… Chcę być piękna, najpiękniejsza ze wszystkich baniek mydlanych! Piękniejsza od tęczy na niebie- szeptał ten sam głosik.

Tak przynajmniej wydawało się Marynce. Więc znowu dmuchnęła.

Bańka zrobiła się wielka. Takiej Marynka jeszcze nigdy nie widziała. Mieniła się barwami tęczy: czerwono i fioletowo, pomarańczowo i żółto, zielono i niebiesko.

Dziewczynka bała się drgnąć, odetchnąć, gdy znowu wydało się jej, że słyszy:

-Jeszcze…Jeszcze trochę… Chcę być jeszcze piękniejsza!

Więc dmuchnęła raz jeszcze i wtedy…zniknęły tęczowe blaski.

Bańka mydlana pękła i rozprysnęła się na małe, bezbarwne kropelki.

Rozmowa na temat opowiadania:

-Czym bawiła się Marynka?

Czy udawało jej się zrobić bańki, jeżeli nie to dlaczego?

Kto podpowiadał jej, żeby nie przestawała?

Czy Marynce udało się zrobić wielką bańkę?

Jak wyglądała ta bańka?

Jak zakończyło się puszczanie baniek?


Zabawa badawcza „Mydlane bańki”

Uwaga! Najpierw należy sprawdzić czy dziecko potrafi dmuchać przez słomkę tak, aby nie wciągało płynu do ust (najlepiej „na sucho” lub przy użyciu czystej wody)

Teraz spróbujcie zrobić samodzielnie bańki mydlane. Potrzebne będą: kubek z rozrobionym płynem mydlanym oraz słomka. Zaczynamy puszczać bańki! Dzieci dmuchają przez słomkę, robiąc mydlane bańki. Po zakończonym doświadczeniu dzieci odpowiadają o swoich obserwacjach. Staramy się wspólnie odpowiedzieć na pytania badawcze: Jak powstają mydlane bańki? Dlaczego są kolorowe? Jakie mają kolory? W tym celu oglądamy płyn mydlany. Rodzic może pomóc- Mydło rozpuszczone w wodzie powoduje tworzenie się cieniutkiej błony, która wypełnia się wydmuchiwanym powietrzem, formując kształt bańki. Kolory baniek, chociaż są tęczowe, nie są ułożone identycznie jak na tęczy.

Zabawa ruchowa - Poruszajmy się troszkę, bo przecież ruch to zdrowie, każdy ci to powie! Ręce w górę, w przód i w bok. Krok do przodu , w górę  skok!

Zabawa ruchowa „Bańka”- stoimy, trzymamy się za ręce (wykonując to również z rodzeństwem stwórzmy zamknięty krąg). Zaczynamy sylabizować wierszyk i inscenizujemy go ruchem. Zaczynamy:

Rośnie bańka kolorowa        (ściskamy się mocno za ręce, jesteśmy blisko siebie)

W górę wzlecieć już gotowa    (powoli tworzymy coraz większe koło)

Rośnie bańka, że aż strach       (tworzymy maksymalnie duży krąg)

Pyk! Mignęła, no i trach!         (puszczamy ręce i na słowo trach upadamy na podłogę) 

Wspaniała zabawa prawda? Możemy ją powtórzyć kilka razy, według zainteresowania dzieci.

PIĄTEK - ZABAWY  Z  WIATREM

Zabawa ruchowa „Ręka na…noga na…”- przyklejamy do podłogi kilka kolorowych kartek (w różnych kolorach). Puszczamy muzykę Antonio Vivaldiego „Wiosna” https://www.youtube.com/watch?v=Z_tk-AhlA1o , podczas której dzieci swobodnie się poruszają. Gdy muzyka cichnie (rodzic zatrzymuje muzykę) dajemy dziecku polecenie, np. ręka na czerwony/noga na niebieski/plecy na zielony/brzuch na żółty. Po kilku powtórzeniach można utrudnić zadanie i uwzględnić w poleceniu dwie czynności naraz, np. ręka na zielony, noga na różowy.

Zagadka:

Nie ma ust, a dmucha,

nie ma skrzydeł, a leci.

Czasem mrozi, czasem chucha,

Co to jest czy odgadniesz?”(wiatr)


Co to jest wiatr? - wiatr to ruch, podmuch powietrza, to powietrze przemieszczane z miejsca na miejsce. W celu obserwacji można włączyć w domu wentylator.


Czy wiatr jest potrzebny i do czego służy? – rozmowa z dzieckiem. Wnioski: wiatr potrzebny jest do poruszania drzewami - do suszenia prania - żeby latały latawce - do poruszania wiatraków -wiatr rozsiewa nasiona, zioła, suszy trawę - dzięki niemu możemy pływać żaglówką, wytwarzać prąd.

Co by było, gdyby nie było wiatru? -liście nie spadałyby z drzew, -chmury nie płynęłyby po niebie, - latawiec nie uniósłby się w górę.

Czy wiatr jest pożyteczny, czy szkodliwy dla przyrody? -Wiatr jest potrzebny, ale bywa też i niebezpieczny, groźny.


Wiatr gra i śpiewa” - ćwiczenia ortofoniczne: Naśladowanie szumu i szelestu wiatru z wykorzystaniem folii aluminiowej, rękawiczek foliowych i torebek papierowych. Dzieci naśladują wiejący wiatr- słaby, silny, huragan – gestem, mimiką, ruchem ciała.

Słuchanie piosenki „Wiatr - psotnik” - dowolna ruchowa interpretacja utworu

https://www.youtube.com/watch?v=9iV00q1PFq8


Wysłuchanie opowiadania „O wietrze łobuziaku” A. Galickiej

Ćwir, ćwir, ćwir – ćwierkały wróbelki i niechcący obudziły śpiący w gałęziach drzewa wiatr. – Ćwir, ćwir, ćwir – ćwierkały wróbelki i niechcący obudziły śpiący w gałęziach drzewa wiatr. – Uuaaach – ziewnął wiatr i przeciągnął się tak, że wszystkie liście zadrżały i zaszumiały. – Obudził się! – ćwierkały wróbelki. – I pewnie zaraz zacznie psocić. Wiatr wyjrzał spomiędzy liści i zobaczył ciemne chmury, które płynęły po niebie. – Zrobię im figla – gwizdnął. – Dmuchnę tak mocno, że zaraz je wszystkie przegonię. I po chwili wiatr gwizdał, świstał i dmuchał, a chmury uciekały jedna za drugą, aż w końcu zaświeciło słońce. Wróbelki wygrzewały się w słońcu, a wiatr kręcił się koło nich i pytał: – Chmury przegonione. I co teraz? Nudzi mi się. – Leć nad górkę – ćwierkały wróbelki. – Tam jest dla ciebie zabawka. Wiatr zakręcił się, zagwizdał i pofrunął nad górkę, na której stał wielki wiatrak. – Hej, czemu się nie kręcisz? – zawołał. – Nikt już dziś nie używa mnie do mielenia mąki – zaskrzypiał wiatrak. – Teraz są młyny elektryczne. Nikomu nie jestem potrzebny. – Ale można pokręcić się dla zabawy – zaśmiał się wiatr i wkręcił się w skrzydła wiatraka. Trochę się przy tym zasapał i zadyszał, ale wreszcie stary wiatrak ruszył, obracając skrzypiącymi ramionami. – To była zabawa! – gwizdał wiatr, kręcąc się między drzewami. – Uważaj! – ćwierkały wróbelki. – Połamiesz gałęzie! Ale wiatr ich nie słuchał, bo już wymyślał nowe figle. Zobaczył, że drogą idzie na spacer Agatka ze swoim tatą. Wiatr zerwał tacie z głowy kapelusz i turlał nim po drodze. – To dopiero zabawa! – chichotał. Agatka z tatą biegli coraz szybciej, aż wreszcie dogonili kapelusz. – To moja zabawka! Oddajcie mi – świstał wiatr, ale tata mocno trzymał teraz kapelusz. Wiatr, niewiele myśląc, wyrwał Agatce z ręki kolorowy latawiec. Zabrał go ze sobą na drzewo i tam zmęczony zasnął. Wróbelki siedziały cicho, by nie obudzić łobuziaka. A wiatr spał tak mocno, że nawet nie zauważył, kiedy tata ściągnął latawiec z drzewa i oddał go Agatce.

Rozmowa na temat treści: Co robił wiatr? - przeganiał ciemne chmury, - poruszał wiatrak we młynie, - zerwał tacie kapelusz z głowy, - porwał Agatce latawca.


Ćwiczenia oddechowe „Jesteśmy wiatrem” – dziecko otrzymuje piórka, kartki papieru i dmuchając wprawia je w ruch. Tworzy wiatr. Dziecko dochodzi do wniosku, że samo może wprawiać powietrze w ruch.


Kolorowe wiatraczki- praca plastyczna przestrzenna

      Potrzebujemy:

– dwie kolorowe kartki papieru w kwadracie,
– nożyczki,
– pinezki (mały gwoździk),
– patyk,
– opcjonalnie ołówek, linijkę, kredki i inne rzeczy do ozdobienia. 

Wykonanie:

1. Obie kartki zaginamy po przekątnych.
2. Odmierzamy 2cm od środka na każdym zagięciu, pozostałą część przekątnych nacinamy. 
3. Przekłuwamy pinezkami rogi w obu kartkach (jak na zdjęciu) oraz środek.
4. Wszystkie narożniki z dziurkami łączymy pinezką (lub gwoździkiem – wiatrak lepiej się kręci), przekładamy przez środek i mocujemy na patyku.

Wyjście do ogrodu, parku z wiatraczkami, zabawy na świeżym powietrzu. 

MOI RODZICE

PONIEDZIAŁEK :  MOJA  RODZINKA

Zabawa ruchowa „Zrywamy kwiatki” – Dziecko chodzi po łące – przysiad wyprost. Gdy ma dużo kwiatków, pokazuje mamie wyciągając lewą i prawą rękę.

Zabawa z piosenką Skaczemy, biegniemy https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Talerzyk dla mamy i taty-malowanie wzorów na tekturowym talerzyku . Ozdabianie wg własnego pomysłu kredkami, mazakami lub farbami. Można wykorzystać plastelinę i wycinanki.

Wierszyk do nauki:

Mamo tato raz dwa trzy, umiem liczyć tak jak ty

Gdy do trzech policzę sam, to wam trzy buziaki dam.

Piosenka Śpiewające Brzdące - Buziak https://www.youtube.com/watch?v=b-ECatfl-8U

Na wieczór do poduszki bajeczka o mamie:

JAK NASZA MAMA ZREPEROWAŁA KSIĘŻYC Mama opowiadała, że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz. Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc wyjrzała oknem, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie z bardzo smutną miną, a po brodzie osłoniętej małą, biała chmurką, płyną mu łzy. - Co ci się stało? - spytała nasza mama. – Dlaczego płaczesz? - Buuuuu!... - rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos - chciałem zobaczyć, jak wygląda z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę i obtłukłem sobie rożek! Księżyc odsłonił białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma odtrącony dolny róg. Wyglądał zupełnie jak nadłamany rogalik. - Co to będzie! - lamentował księżyc. - Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją! - Cicho - powiedziała mu mama. - Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu na balkon, połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie. Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama założyła szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki jakiego brakowało księżycowi. - Siedź teraz spokojnie - powiedziała - to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek. Okleiła mama księżycowi brodę ciastem, równiutko i wylepiła taki sam rożek, jak ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i skórkami, jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca. - Gotowe! - powiedziała. - Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!

WTOREK :  ŚWIĘTO  MAMY 


Zabawa ruchowa „Zrywamy kwiatki”

Wiersz dla mamy :

Kto nas kocha , tak jak nikt

I ochrania całym sercem

I do kogo mogę przyjść

Z każdą troską jak najprędzej

Piosenka W zieleni łąka majowa - piosenka na Dzień Mamy https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

W zieleni łąka majowa,
gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.
ref. Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.

W kolorach łąka majowa,
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
bo wszystkie kwiaty zakwitły.
ref. Dla mamy zakwitły dla mamy…


Serduszko dla mamy – malowanie czerwona farbą.

Zagadki: Co robi mama: Dziecko pokazuje a mama zgaduje – potem zmiana.

A teraz niech Mama usiądzie na tronie w papierowej koronie, a każdy maluszek niech swojej kochanej MAMUSI zaśpiewa z całych sił STO LAT!

https://www.youtube.com/watch?v=FbY8KvNyOR4

W nagrodę można obejrzeć: Bajka Króliczek Alilo - Dzień Matki https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU

 ŚRODA : MÓJ  TATA

Zabawa ruchowa „ Rób jak ja”-dziecko wykonuje dowolne ruchy, mama i tata naśladują. Potem zmiana ról.

Jestem Muzykantem Konszabelantem zabawa rytmiczna –https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

Wiersz:   My urwisy kochane, mamy buzie roześmiane

               Mamo pocałuję cię w brodę, żebyś zawsze miała pogodę

               Tato pocałuję cię w oko, żeby ci słonko świeciło wysoko

               Mamo Tato pocałuję Was w czoło, żeby Wam zawsze było wesoło!

Piosenka „ Dobrze z tatą iść” https://www.youtube.com/watch?v=2Gia2zAK2Uc

Ten nasz tata to okropnie fajny facet,


nie chciał draki, więc dzieciaki wziął na spacer…

Dobrze z tatą iść,


dobrze z tatą iść.


Teraz pewnie dla ochłody


zaprowadzi nas na lody.


Zimne lody dla ochłody,


zimne lody dla ochłody –


to jest myśl!

Choć nasz tata robi strasznie duże kroki


i nie patrzy wcale na nas, lecz w obłoki…

Dobrze z tatą iść,


dobrze z tatą iść.


Teraz pewnie dla ochłody


zaprowadzi nas na lody.


Zimne lody dla ochłody,


zimne lody dla ochłody –


to jest myśl!

CZWARTEK :  ZABAWY  Z  MAMĄ  I  TATĄ 

Zabawa ruchowa „Jedziemy na wycieczkę”- dziecko leży na plecach i naśladuje pedałowanie na rowerze mówiąc rymowankę:

Na wycieczkę wyruszamy 1,2,3 jedzie tata, jedzie mama, no to my.

Powitanki – rodzice i dziecko witają się różnymi częściami ciała, kolanka, łokcie…

Huśtawka – dziecko w parze z rodzicem, podają sobie ręce, naprzemiennie robią przysiady.

Wspólny rysunek- rodzic ma zawiązane oczy a dziecko trzyma rękę rodzica z kredką. Zadaniem dziecka jest tak kierować ręką, aby narysował np. kwiatek.

Zabawa w skojarzenia – rodzic mówi do dziecka dowolne słowo np. słońce. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałeś np. gorąco. I tak na zmianę.

Zabawa z piosenką - Moja wesoła rodzinka https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

1. My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

my - jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat

i ja - to mój cały świat!

Dużo słońca, czasem wiatr -

to wesoły jest mój świat!


2. Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę.

Tata kocha lecz inaczej,

uspokaja, kiedy płaczę.

Ref. Mama, tata, siostra, brat

3. Gdy napsocę i nabroję,

siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

Ref. Mama, tata, siostra, brat

PIĄTEK :  SERDUSZKA  DLA  MAMY  I  TATY


Zabawa ruchowa „Zagniatamy ciasto”- dziecko leży na dywanie, a rodzic naśladuje zagniatanie ciasta, wykonując odpowiednie ruchy na jego plecach, brzuchu. Zmiana ról.

Zabawa z piosenką CZEKOLADA taniec z rodzicami https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk

Wiersz:

  Mamo Tato co ci dam , jedno serce tylko mam

     A w tym sercu róży kwiat, Mamo, Tato żyj sto lat !

,,Liczymy serduszka” Wycinamy małe , większe i największe serduszka przeliczamy , segregujemy , ozdabiamy.

Zabawa rytmiczna „Dwóm tańczyć się zachciało” https://www.youtube.com/watch?v=kYVHX1itkqg

Bajka o misiu Karolku - https://www.youtube.com/watch?v=UtkItZcmcr8. Zachęcenie dzieci do sprzątania zabawek w swoim pokoju.

 DRODZY  RODZICE,  KOCHANE  PRZEDSZKOLAKI !!!

Z  OKAZJI  DNIA  DZIECKA  MAMY  DLA  WAS  CIEKAWE  NIESPODZIANKI.  PRAGNIEMY  ZAPROSIĆ  WSZYSTKICH  NA  NIETYPOWE  WIDOWISKA. 

,, MARYSIA  MA  RYSIA ''- w  reż. Agnieszki  Płoszajskiej. 

To  prawdziwa  sceniczna  perełka,  oparta  na  prostym,  przewrotnym  pomyśle  i  bardzo  dobrym  wykonaniu,  przez  co  starsi  i  młodsi  widzowie  bajki  bawią  się  świetnie.

PREMIERA  ONLINE  - 31  MAJA  O  GODZ.  16. 00.  NAGRANIE  BĘDZIE  DOSTĘPNE  DO  PONIEDZIAŁKU  1  CZERWCA,  DO  GODZ. 16.00


LINK DO NAGRANIA: https://youtu.be/fyPPMh6rmsM

,,PCHŁA  SZACHRAJKA ''

Spektakl,  będący  adaptacją  jednej  z  najbardziej  znanych  bajek  Jana  Brzechwy.  To  wspaniałe  wydarzenie,  w  czasie  którego  będziecie  mogli  przenieść  się  w  kolorowy  świat  bajek,  który  dostarczy  Wam  wielu  emocji  i  powodów  do  uśmiechu. 

 Zatem,  1  CZERWCA  O  GODZ.  16.00  usiądźcie  wygodnie  w  swoim  ulubionym  fotelu  i  zajrzyjcie  na  stronę  www  oraz  facebook  Miejskiego  Ośrodka  Kultury  w  Orzeszu.  Tam  będziecie  mogli  połączyć  się  z  bohaterką  tego  widowiska - Pchłą  Szachrajką  i  jej  towarzyszami,  którzy  specjalnie  wystąpią  dla  Was  na  scenie  Sali  Widowiskowej. 

strona www: www.mok-orzesze.pl

,, PINOKIO '' - Carlo  Collodiego  w  reż.  Jarosława  Kiliana

Jeden z  najbardziej  żywotnych  utworów  literatury  dziecięcej,  w  klasycznej  i  widowiskowej  inscenizacji  Teatru  Polskiego  w  Warszawie.  W  tytułowa  rolę  wciela  się  Piotr  Bajtlik.  Niesamowitym  Przygodom  Pinokia  towarzyszy  muzyka  Grzegorza  Turnaua  oraz  barwna  scenografia  Jarosława  Kiliana.   

Już  1  czerwca   bardzo  serdecznie   zapraszamy  na  rejestrację  wideo spektaklu www.facebook.com/events/2500570530273519

Sprzedaż biletów w cenie 3 zł w dniach 1-5 czerwca (link do zakupu aktywny od 1 czerwca godz. 9.00)
- Link do obejrzenia spektaklu na portalu YouTube otrzymają Państwo na bilecie elektronicznym w sekcji DODATKOWE INFORMACJE, po dokonaniu transakcji zakupu. W opcjach dostawy biletu należy wybrać tzw. Bilet drukowany.
- Nagranie dostępne będzie do 7 czerwca włącznie (do północy).
- Te symboliczne opłaty pozwolą nam na pokrycie kosztów związanych z udostępnieniem Państwu naszych spektakli w internecie.

Do zobaczenia na wspólnym oglądaniu!


LONIA KOLOROWA.gif

WITAMY WSZYSTKIE MALUCHY, NASZE  DZIELNE  ZUCHY !  WIEMY, ŻE DUŻO  KSIĄŻECZEK  W  DOMU  MACIE,  DLATEGO  SPRAWDZIMY,  CZY  O  NIE  DBACIE ? 

TEMAT  NA  TEN  TYDZIEŃ :  ZACZAROWANY  KSIĄŻEK  ŚWIAT 

PONIEDZIAŁEK :  WILK  I  KOŹLĄTKA 


  • Wiatraczki – zabawa ruchowa poranna. Dzieci obracają się wokół własnej osi. Na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się i stają na jednej nodze, na dwa uderzenia stają na dwóch nogach na baczność.

  • ZABAWA NA POWITANIE:

       Chodźcie wszyscy tu do koła    (gest przywołania)

       Zabawimy się wesoło    (młynek rękami)

       Witamy dziś wszystkich Was     (ukłon)

       Na zabawę nadszedł czas     (ręce do góry)

       Jedna noga, druga noga   (wysunięcie nogi w przód)

       Jedna ręka, druga ręka    (wysunięcie ręki przed siebie)

       Cały tułów oraz głowa    (poruszanie tułowiem i głową)

       Witamy Was       (ukłon).

  • ZAGADKA – o kim będzie bajka?

    Jakie zwierzę z bajek
    ma takie zwyczaje,
    że chce połknąć wnuczkę,
    więc babcię udaje?

    Beczy i potrząsa bródką,
    chce się dostać do ogródka.
    Gdzie kapusta i sałatka.
    Och, nietrudna to zagadka!


  • SŁUCHANIE BAJKI

Mama Koza miała siedmioro dzieci. Pewnego dnia wybrała się do lasu, wcześniej jednak ostrzegła dzieci by strzegły się wilka. Kiedy mama wyszła z domu, do drzwi rozległo się pukanie. Koźlątka usłyszały głos „Otwórzcie dzieci kochane. To ja wasza mama”, ale dzieci rozpoznały wilka i nie otworzyły drzwi. Następnie wilk ponowił próbę po zjedzeniu miodku, dzięki czemu jego głos stał się miękki. Jednak koźlątka kazały wystawić mu łapę w oknie. Rozpoznały czarną łapę wilka. Wilk zawrócił do młynarza i zażądał, żeby wybielił mu łapy mąką. Młynarz nie chciał spełnić jego prośby, jednak wilk zagroził mu, że go zje. Młynarz nie miał wyjścia i łapy zwierzęcia stały się bielutkie jak mąka. Wilk wrócił więc do dzieci, poprosił o wpuszczenie i wystawił białą łapę przez okno. Wtedy koźlątka uwierzyły mu i wpuściły go, a ten je zjadł w całości. Jedynie najmłodsze koźlątko zdołało się schować w zegarze. Kiedy mama wróciła, koźlątko opowiedziało jej o tragedii. Mama z koźlątkiem ruszyła na poszukiwania wilka. Znalazły go śpiącego na łące. Widać było, że w brzuchu mu się coś rusza. Mama wzięła nóż, igły i nici, rozcięła brzuch wilka i wyciągnęła swoje dzieci, a następnie wpakowała na ich miejsce kamienie. Kiedy wilk się obudził, chciał się napić wody ze studni. Jednak kiedy się nachylił, przez ciężar kamieni wpadł do studni i się w niej utopił. Dzieci koźlątka już nigdy więcej nie otworzyły nikomu drzwi pod nieobecność mamy.

  • Rozmowa na temat bajki: - kto występuje w bajce? - gdzie poszła mama koźlątek? - kto podkradł się pod chatkę i udawał mamę? - czy koźlątka wpuściły wilka? - a kiedy udało się oszukać koźlątka? - co się stało z koźlątkami? – czy można otwierać drzwi nieznajomym?

  • Próby opowiadania bajki wspólnie z mamą. Może macie w domu tę bajeczkę? Obejrzyjcie obrazki. Może w waszej książeczce historia koźlątek skończyła się inaczej?

  • Zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, a mama jest wilkiem, na sygnał: wilk , dziecko ucieka od wilka, który łapie „koźlątko”. Złapane dziecko zamienia się w „wilka”. Teraz mama jest koźlątkiem.

  • Czy znacie inne bajki, w których pojawił się wilk? Jaki jest wilk w bajkach? (groźny, niebezpieczny, głodny, podstępny itp.)

WTOREK : JAKIE  BAJECZKI  KRYJĄ  KSIĄŻECZKI ? 

  • Wiatraczki – zabawa ruchowa poranna. Dzieci obracają się wokół własnej osi. Na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się i stają na jednej nodze, na dwa uderzenia stają na dwóch nogach na baczność.

  • Raz, dwa, trzy - Baba Jaga patrzy” – zabawa ruchowa z elementem biegu. Mama jest Babą Jagą, dziecko stoi w wyznaczonym miejscu. Baba Jaga jest odwrócona tyłem i ma zakryte oczy swoimi rękami i powtarza słowa ,,raz ,dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”, w tym czasie dziecko biegnie w jej stronę. Baba Jaga po tych słowach odwraca się. Dziecko musi w tym czasie zatrzymać się w miejscu i się nie ruszać. Baba Jaga chodzi i patrzy, czy dziecko się nie rusza (może też rozśmieszać nieruchomo stojące dziecko). Kiedy dziecko dobiegnie do Baby Jagi wygrywa i staje się Babą Jagą.

  • Moja ulubiona książka, bajkaswobodne wypowiedzi dzieci, wyszukiwanie ilustracji znanych bajek, przedstawienie tytułów i bohaterów. Rozpoznawanie i nazywanie postaci bajkowych.

  • Zabawa matematyczna „Książeczki z naszej półeczki”

Wybieramy różne książki z półki różniące się wielkością, grubością porównujemy z dzieckiem te książki ze względu na wielkość, grubość, używamy zwrotów, gruba, cienka, wysoka, niska.

Pytania pomocnicze:

-Czym różnią się od siebie książeczki?

-Czy są tej samej wielkości?

-Czy są tej samej grubości?

-Czy mają takie same kolory?

-Gdzie możemy kupić książkę?

-Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

Przeliczamy książki zgodnie z możliwościami dziecka.

Rodzic rozkłada na dywanie 2 małe kocyki. Na nich umieszcza książki małe i duże. Podczas ulubionej muzyki dziecko swobodnie porusza się po dywanie. Na pauzę w muzyce rodzic podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dziecka jest ustawić się przy kocyku, na którym znajdują się odpowiedniej wielkości książki.

ŚRODA :  MOJA  ULUBIONA  KSIĄŻKA 

  • ZABAWA NA POWITANIE:

Chodźcie wszyscy tu do koła    (gest przywołania)

Zabawimy się wesoło    (młynek rękami)

Witamy dziś wszystkich Was     (ukłon)

Na zabawę nadszedł czas     (ręce do góry)

Jedna noga, druga noga   (wysunięcie nogi w przód)

Jedna ręka, druga ręka    (wysunięcie ręki przed siebie)

Cały tułów oraz głowa    (poruszanie tułowiem i głową)

Witamy Was       (ukłon).

My jesteśmy krasnoludki, Hopsa sa, hopsa sa,

Pod grzybkami nasze budki, Hopsa sa, hopsa sa,

Jemy mrówki, żabie łapki, Oj tak tak, oj tak tak,

A na głowach krasne czapki, To nasz, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy, Trutu tu, trutu tu,

Gdy ktoś senny, to uśpimy, Lulu lulu lu,

Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka, Ajajaj, ajajaj,

To zapłacze niezabudka, Uuuuu.

  • Krasnoludek w lesie” – zabawa ruchowa.

Dziecko (krasnoludek) porusza się po pokoju (las) zgodnie z instrukcją np: – idź do przodu (marsz); – omiń drzewo (krzesło); – przeskocz przez strumyk (sznurek); – szukaj mrówek, zbieraj papierki- okruszki.

  • Moja ulubiona książka” –zabawa, której celem jest poznanie ulubionej książki dziecka i rodzica.

Na dywanie lub stoliku dziecko układa kilka swoich ulubionych książek. Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • O czym jest ta książka?

  • Kto jest jej bohaterem?

  • Czy jest wesoła, czy raczej smutna?

  • Dlaczego jest Twoją ulubioną?

Po wypowiedziach dziecka, rodzic pokazuje swoją ulubioną książkę i o niej dziecku opowiada. Następnie opowiada dziecku o budowie książki. Wskazuje na pierwszą część książki, czyli okładkę, następnie wskazuje tytuł i autora, a dziecko szuka tych elementów w swojej książce. Dalej dziecko otwiera kolejne strony i w zależności, co się na nich znajduje rodzic tłumaczy i pokazuje spis treści, numerację stron. Rodzic pyta dziecko, po co w książce spis treści. Tłumaczy, że pozwala on szybciej nam znaleźć dany fragment książki, dzięki podanym numerom stron..

  • Równowaga”

Dziecko kładzie swoją książkę na głowie i porusza się po pokoju. Na jedno klaśnięcie rodzica w ręce próbuje ustać na jednej nodze, utrzymując na głowie książkę. Na dwa klaśnięcie wraca do marszu.

CZWARTEK :  SKĄD  SIĘ  BIORĄ  KSIĄŻKI ?

  • Zabawa poranna

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

  • Jak jest w księgarni?

Księgarnia to sklep, w którym kupujemy książki, ale nie tylko. Możemy tam kupić także czasopisma, mapy, przewodniki, płyty z muzyką.

  • Co to jest biblioteka?(można obejrzeć jedną z poniższych bajek) Biblioteka to miejsce, w którym można książkę wypożyczyć do domu na określony czas.

Jak powstaje książka? https://www.youtube.com/watch?v=t6t-UsDrqB8

  • Słuchanie wiersza ,,Moje książki” I. Salach

  • Moje książki kolorowe
    stoją równo na półeczce.
    Myją ręce i oglądam
    kartką po karteczce.
     Czasem książki czyta mama,
    bo ja nie potrafią sama.
    Z książek wiele się dowiecie
    O szerokim, pięknym świecie.
     O roślinach, o zwierzętach,
    o dalekich krajach też.
    Wszystko w książce jest zamknięte,
    więc ją w ręce bierz.

  • Rozmowa na temat wiersza:

- Dlaczego warto jest mieć książki w domu?, Co trzeba zrobić zanim weźmiemy książkę do ręki? Co to znaczy, że książka jest naszym przyjacielem? Czy to oznacza takiego przyjaciela, z którym można się bawić, biegać, wyjeżdżać? Dlaczego warto czytać książki?

  • Książki”- ćwiczenia logopedyczne

         Zamienimy nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:

  • -„otwieranie i zamykanie książki” – dziecko otwiera i zamyka szeroko usta

  • -„przekładnie kartek w książce”- dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

  • ,,Moja książeczka”-ilustrowanie. https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI

    PIĄTEK :  CZEGO  NIE  LUBIĄ  KSIĄŻECZKI ?  


    • Wiatraczki – zabawa ruchowa poranna. Dzieci obracają się wokół własnej osi. na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się i stają na jednej nodze, na dwa uderzenia stają na dwóch nogach na baczność.

    • O książki dbamy” – rozmowa – rodzic pyta dziecko:

    Czy lubi książki?

    Czy książki są dla niego ważne?

    Jeśli coś jest dla nas ważne, to jak się wobec tego zachowujemy?

    Czy chce, żeby były one zadbane i jak najdłużej wytrzymały?

    Czy książki są delikatne?

    • Dziecko sprawdza stan, jakości swoich książek, porównuje wygląd, ułożenie na półce. Robi porządek na półce z książkami. Naprawia z rodzicem swoje książki, skleja. Można pobawić się z dzieckiem w wcielanie się w role smutnej i wesołej książeczki, swoje uczucia dziecko może pokazać za pomocą słów, mimiki, gestów. Poka­zuje również, co myśli o osobach korzystających z książek właściwie i nieodpowiednio. Pomocne mogą tutaj być karty obrazkowe poniżej. Można przypomnieć dziecku zasady korzystania z książek:

    • przed oglądaniem książki myjemy ręce,

    • nie zaginamy rogów w książkach,

    • podczas czytania nie jemy posiłków,

    • do zaznaczania strony, na której kończymy czytanie, używamy zakładki.

    • Zakładka do książki- ozdabianie paska bloku technicznego wg pomysłów dzieci- kredkami, mazakami, wycinankami.


LONIA KOLOROWA.gif

POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY

PONIEDZIAŁEK:   POZNAJEMY  ZAWODY   –  POLICJANT

Zabawa poranna ,, Samochody”

Dziecko trzyma w ręce kolorowe kółko – kierownicę ( można ją wyciąć z brystolu lub kartonu). Porusza się swobodnie w rytm piosenki „Dzieci i światła”. https://www.youtube.com/watch?v=WfMWPqPFYfM&feature=youtu.be Na przerwę w muzyce dziecko– kierowca wjeżdża samochodem do garażu, które wyznaczone jest w pokoju. 

   Pan policjant -B. Forma – wiersz do słuchania

   Mruga wesoło światło zielone
   do przejścia wszystkich zaprasza.
   Za rękę trzyma mamusię Tomek,
   razem przechodzą po pasach.

   Na skrzyżowaniu policjant stoi,
   ruchem drogowym kieruje.
   Patrzy na niego Tomek z zachwytem,
   bacznie go obserwuje.

   Kiedy już będę duży jak tatuś
   to policjantem zostanę.
   Tomek - policjant to brzmi wspaniale
   spojrzał dumnie na mamę.


   Słuchanie piosenki ,,Pan policjant” https://www.youtube.com/watch?v=ilywzLXZbOc

   Śpiewające Brzdące - Piosenki dla dzieci

   Pan policjant, pan policjant porządku pilnuje.

   Przechodniów na pasach kontroluje.

   Gdy żółte świeci pyk pyk pyk,

   nie przebiegamy myk myk myk.

   Cierpliwie czekamy, na światła patrzymy,

   gdy będzie zielone wtedy przechodzimy.

   Czekamy, czekamy, zielone świeci już,

   teraz przejść możemy, rum tum tum.

   Rączkę wyciągamy, i się rozglądamy.

   Na jezdnię wchodzimy, szybko przechodzimy.

   Tup tup tup, tup tup tup.

   Czerwone światło to zły znak.

   Stoimy wszyscy, tak tak tak.

   Pan policjant wszystko kontroluje.

   Na czerwonym przejdziesz - mandat otrzymujesz.

   Tak tak tak, tak tak tak.

   Czerwone światło to zły znak.

   Stoimy wszyscy, tak tak tak.

 Czy Brzdące mogą przechodzić przez przejście dla pieszych na czerwonym świetle? Kto   dostanie mandat?  I jakim samochodem jeździ krokodyl?


Sygnalizator drogowy”- wspólne wykonanie pracy plastycznej. Pomoce: rolka po ręczniku papierowym, czarna lub szara kartka( blok techniczny A-4), 3 białe wycięte kółka,wycinanka, klej. Czarną kartkę z bloku przeciąć na pół, nakleić na niej 3 białe kółka. Pierwsze kółko wyklejamy wycinanką czerwoną, drugie żółtą, trzecie zieloną. Tak przygotowany sygnalizator przyklejamy na rolkę od ręcznika papierowego . Gotowe .


   Zabawa logarytmiczna ,, Pan Policjant”.

    Rytmiczne powtarzanie rymowanki i wykonywanie ruchów naśladowczych.

    Pan policjant idzie drogą, ( dziecko maszeruje w miejscu )

    tupie głośno jedną nogą, drugą nogą. ( tupie jedną nogą i drugą nogą)

    Teraz sobie podskakuje , ( podskakują obunóż w miejscu)

    Pięknem świata się dziwuje. (rozgląda się w jedną i drugą stronę)


    Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać policję ? – 997


   Garaż dla samochodu – zbudowanie garażu z klocków, które posiada dziecko .

    Zawód  Policjant.  Bajka  edukacyjna  dla  dzieci .  Mini  Bambini TV.       https://www.youtube.com/watch?v=pzAeFp5UhtY

WTOREK POZNAJEMY  PRACĘ  SPRZEDAWCY

Zabawa poranna – „Jedziemy na zakupy”. Dziecko biega na paluszkach w tempie podanym na bębenku lub wystukiwanym 2 klockami. Zatrzymuje się i na hasło : ,,Sklep z zabawkami!”- naśladuje ruchy różnych zabawek (np. piłek, piesków, robotów itd.).

Na hasło: ,,Sklep z ubraniami!”- naśladuje ruchy przymierzania różnych części garderoby. Na hasło: Sklep z pojazdami! -naśladuje różne pojazdy oraz ich dźwięki ( np. samochód , motor, traktor, rower) .


Zagadka :

Papierowe pięćdziesiątki, dwudziestki setki, metalowe dwójki, piątki prosto z portfelika , nimi płacimy w sklepie ( pieniądze).

Można dziecku pokazać nasze polskie banknoty i bilon.



Wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego ,,Gdzie się co kupuje?”.
Mama poprosiła Anię, aby poszła do sklepu po chleb i syrop od kaszlu. Pieniądze położyła na stole, gdy Ania pobiegła do łazienki, żeby się umyć i uczesać Uszatek przechylił głowę na bok i pomyślał: „Wyręczę Anię”.
Wziął pieniądze ze stołu, wziął siatkę na zakupy i pobiegł do sklepu spożywczego. Stanął przed ladą.
-Poproszę o syrop od kaszlu- powiedział.
-Misiuniu- odpowiedziała pani zza lady- idź do apteki. O tam jest apteka, po przeciwnej stronie ulicy.
Pobiegł Uszatek do apteki. Stanął przy ladzie.
-Poproszę o chlebek- szepnął niepewnie
-Chlebek?- zdziwiła się pani sprzedająca leki. –Tu jest apteka, Misiuniu. Idź do sklepu spożywczego. O, tam jest ten sklep, po przeciwnej stronie ulicy.
Wyszedł Uszatek z apteki. Było mu bardzo przykro, że nie umiał wyręczyć Ani. Na ulicy spotkał Anię. Dziewczynka wybiegła zaraz za Uszatkiem.
-Oj, Misiu, Misu!- pokiwała głową
A potem wytłumaczyła niedźwiadkowi, gdzie się co kupuje.
Po przeczytaniu opowiadania możemy zadać dziecku pytania:
-O co poprosiła mama Anię?
-Kto chciał wyręczyć dziewczynkę w robieniu zakupów?

-O co miś prosił panią ekspedientkę w sklepie spożywczym?
-O co miś prosił panią w aptece?
-Dlaczego miś nie mógł kupić tych towarów?
-Dlaczego misiowi nie udało się pomóc Ani?
-Gdzie miś powinien szukać syropu od kaszlu, a gdzie pieczywo?

Tajemniczy worek – zabawa. Rozpoznawanie dotykiem i nazywanie przedmiotów, które można kupić w sklepie. W nieprzezroczystym worku ukrywamy różne przedmioty. Dziecko próbuje odgadnąć, co kryje worek, wymienia branżę sklepu, np. klocek – sklep z zabawkami, kapcie –obuwniczy, kredki – papierniczy sok w kartoniku –spożywczy itd.

Wspólne zakupy z mamą do pobliskiego sklepu - obserwacja pracy sprzedawcy ,nazywanie niektórych produktów na półkach .

Zagadki:

Nazwanie branży sklepu, w którym może się pojawić ten przedmiot .
Może być w muzyka dłoniach albo należeć do słonia. –trąbka (sklep muzyczny)
Z czego można zbudować Domy, mosty i wieże? –klocki ( sklep z zabawkami )
Jest okrągła i po boisku skacze –piłka ( sklep sportowy )



ŚRODA -  POZNAJEMY   PRACĘ   KUCHARZA

Zabawa poranna "Słodkie i kwaśne minki' dziecko biega na paluszkach, na hasło: ,,cukierek, cytrynka” pokazuje wyraz twarzy jaki towarzyszy mu przy jedzeniu.

Oglądanie różnych naczyń w kuchni i przyborów kuchennych, nazywanie ich, określanie przydatności.

Słuchanie wiersza ,,W kuchni" - A. Rżysko -Jamrozik

   W kuchni zawsze coś się dzieje,

   w kuchni nigdy nie jest nudno,

   tyle dźwięków, tyle głosów,

   że wyliczyć trudno.

   Bo na przykład czajnik ziewa,

   garnek wzdycha, woda śpiewa,

   groch kapuście szepce w ucho,

   a z ciastkami w piecu krucho,

   piec coś mruczy, ogniem zieje,

   kocioł się na nogach chwieje

   zaś widelec zęby szczerzy

   do kłócących się talerzy.

   Patelnia o pomoc woła,

   dym się snuje, pachną zioła.

   Coś wam powiem po kryjomu:

   dla mnie kuchnia

   to najmilsze miejsce w całym domu.

odpowiedzi na pytania:
- o jakich pomieszczeniach była mowa w wierszu?
- co znajduje się w kuchni?
- kto pracuje w kuchni?
- co potrzebne jest kucharce, kucharzowi do przygotowania potraw?
- jakich produktów używa się w kuchni?
- w czym znajduje się większość
produktów spożywczych? (lodówka)

Słuchanie piosenki ,, Fruzia – Kuchareczka, muzykowanie na "nietypowych instrumentach" - pokrywki, kubeczki z grochem, ryżem, łyżki. Fruziaki - Fruzia kuchareczka - Piosenki dla dzieci  https://youtu.be/AXPvCGaJxz0

ZAGADKI

"Jaki zawód wykonują: panowie i panie, których zajęciem jest gotowanie"? (kucharz, kucharka)

"Stoją na niej garnki, wsuwają do niej foremki. Gotuje, smaży, piecze - na rozkaz kucharki". (kuchnia)
"Gdzie takich statków dużo bywa, dla których morzem jest zlewozmywak". (kuchnia)

Zabawa dydaktyczna ,,Gdzie jest ten produkt"? Wymieniamy produkt ,dziecko wskazuje i mówi w jakim jest opakowaniu np:

,,olej” - w butelce
"mąka" - w torebce
"pasztet" - w puszce
"jogurt" - w kubeczku, butelce
"masło" - pudełko, papier itp
- Rozmowa z dziećmi:
Skąd wiemy co znajduje się w opakowaniu?
Po czym poznajemy, że produkt jest nieświeży"?

,,Mali kucharze” – wspólne przygotowanie w kuchni coctailu owocowego np.

,,Jagodowy zawrót głowy”- potrzebne produkty to : 2 banany, 1 szklanka borówek , ½ mango, 1 jogurt naturalny.

,,Słoneczna pomarańcza”-potrzebne produkty to: 1 szklanka soku pomarańczowego, 1 mango, odrobina soku z limonki lub cytryny, szczypta imbir.

,,Owocowy smakołyk” –3 kiwi, 3 plastry ananasa, 1 łyżeczka miodu.


,, Co jem? –zagadki smakowe. Zabawa polega na odgadywaniu z zawiązywanymi oczami nazw owoców i warzyw po spożyciu przez dziecko. Jaki to smak?



Wiersz do ćwiczeń logopedycznych “Kubeczek”
K. Szoplik

Mój kubeczek z kaczorem
chętnie trzymam wieczorem.
W nim czekolada czy mleczko,
a potem czyste łóżeczko



RYMOWANKA
"KUCHARECZKA"

Kuchareczka mała zupę gotowała.
Kroiła warzywa do garnka wkładała.
Zupa już gotowa – smaczna jest i zdrowa,
choć kucharka mała jej nie próbowała.

Słuchanie wiersza „ŁYŻKA I WIDELEC”

T. Śliwiak

Siostra łyżka, brat widelec –
ona gruba
on chudzielec,
Nie przybywał nic na wadze.

Rzekła łyżka:
- Ja ci radzę,
Zupki jedz,
Bo z zup się tyje.
Popatrz, jaką ty masz szyję!
Wszystkie ci wystają kości.
Długo tak zamierzasz pościć?

- Nie chcę zup,
bo ich nie znoszę.
Jedz je sama, bardzo proszę!
Dość już tego mam gadania.
Ja jem tylko drugie dania.


CZWARTEK :  POZNAJEMY  ZAWÓD – LISTONOSZ

Zabawa poranna ,,Samochody”.

Oglądanie bajki na You Tube ,, Listonosz Pat - Przesyłki specjalne” -https://www.youtube.com/watch?v=K_ZfGCHzWWo&feature=youtu.be

Pociąg Nad Morze   https://www.youtube.com/watch?v=cpW7iQ2FN00

Rozmowa z dziećmi na temat pracy listonosza. Oglądanie znaczków , kolorowych kopert.

Słuchanie piosenki o listonoszu Śpiewające Brzdące - Pan Listonosz - Piosenki dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc&feature=youtu.be

,,Napisanie” listu ( rysunek dziecka) do bliskiej osoby, np. babci ,dziadka . Włożenie do zaadresowanej koperty . Wyjście na pocztę celem wysłania listu, zakup znaczka, naklejenie na kopertę i wrzucenie do czerwonej skrzynki. Co dzieje się na poczcie ?– obserwacja.

Słuchanie wiersza J.Tuwima pt. ,, O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”

O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci Julian Tuwim - Jolanta czyta dzieciom  https://www.youtube.com/watch?v=GsC4H5xPdV8

PIĄTEK -  POZNAJEMY   STRAŻAKÓW


Zabawa poranna ,,Samochody strażackie w akcji” – dzieci naśladują ruchem i dźwiękiem ( i-o i-o ) jazdę wozem strażackim. Na przerwę zatrzymują się i gaszą pożar ( szszszs- polewanie wody).


Zagadki:
,,Nie smok żaden, nie ma pyska,
dymem zionie, iskry ciska, w lesie
pożre krzaki, drzewa,
popiół potem wiatr rozwiewa
(pożar)


,,Kto pracuje w hełmie,
pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogień i gdy woda płynie?” (strażak)

Rozmowa z dzieckiem na temat pracy strażaka.


   Słuchanie wiersza W. Broniewskiego „Pożar”.

   Gwałtu, rety! Dom się pali!
   Już strażacy przyjechali.
   Prędko wleźli po drabinie
   i stanęli przy kominie.
   Polewają sikawkami
   ogień, który jest pod nami
.
   Dym i ogień bucha z dachu,
   ale strażak nie zna strachu,
   choć gorąco mu okropnie,
   wszedł na górę, już jest w oknie
   i ratuje dzieci z ognia,
   Tak strażacy robią co dnia.

Rozmowa z dzieckiem :

- Co się paliło?
- Co robili strażacy?
- Kogo uratowali strażacy?
- Czy strażacy są odważni?
- Czy każdy może zostać strażakiem?

Oglądanie przez dzieci ilustracji przedstawiających pracę strażaka. Dzieci opowiadają co widzą na obrazkach: strażacy gaszą pożar domu; strażacy ratują ludzi z wypadku; strażacy zdejmują kota z drzewa; strażacy ratują powodzian; strażacy usuwają z jezdni powalone drzewa.

Oglądanie bajki Strażak Sam Ratowanie kuchni straży pożarnej ⭐️ Strażak Sam | Kompilacja | Bajki dla dzieci    https://www.youtube.com/watch?v=LhmAl8TMzNo


Zabawa ruchowa,, Powódź”. Na dywanie rozłożone jest duże koło , w których stoi dziecko. Na hasło ,,Idziemy na spacer” – wychodzi z koła i spaceruje. Na hasło,, Powódź” – dziecko szybko wskakuje do koła.

Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać straż pożarną? 998 lub 112 Co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?


Słuchanie piosenki ,,Pali się” Śpiewające Brzdące - Pali się! - Piosenki dla dzieci://youtu.be/yv0YdFZHmgM

Znam już na pamięć numery alarmowe,
Gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe,


997 - tu policję się wzywa,

998 - staż pożarna przybywa,


999 - ważne życie i zdrowie,


Jedzie na sygnale szybkie pogotowie.


W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało

Lecz nigdy dla zabawy – gdy nic się nie stało!

 KOCHANE  DZIECI !!! 

SERDECZNIE  ZAPRASZAMY  WAS   W  SOBOTĘ   16  MAJA  O  GODZINIE  10.00

NA  BEZPŁATNĄ  PREMIERĘ  SPEKTAKLU  ONLINE  ,, MALEŃKIE  KRÓLESTWO  KRÓLEWNY  AURELKI ''  W  WYKONANIU  AKTORÓW  Z  TEATRU  BAJ . 

UWAGA!

TRANSMISJA BĘDZIE AKTYWNA  na profilu:

https://www.facebook.com/events/1641562402651402/?event_time_id=1641562405984735

Do zobaczenia na wspólnym oglądaniu!


2020-03-24