Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej

w Lęborku przy ulicy Czołgistów 37
telefon: 59 862 10 78

  • A
  • A
  • A

Drukuj stronę

DRODZY  RODZICE !

CZAS,  KIEDY  ZAMKNIĘTE  JEST  PRZEDSZKOLE,  TO  CZAS  TRUDNY,  ALE  SPRÓBUJEMY  GO  DOBRZE  WYKORZYSTAĆ.  CHCEMY,  ABY  NASZE  MALUSZKI  MIAŁY  MOŻLIWOŚĆ  UTRWALENIA  WIEDZY  I  ZDOBYWANIA  NOWYCH  WIADOMOŚCI, MAJĄC  OCZYWIŚCIE NA  UWADZE  PRZEDE  WSZYSTKIM   MOŻLIWOŚCI  DZIECI ,  ALE  TAKŻE  MOŻLIWOŚCI  SPRZĘTOWE  ORAZ  ,, CZASOWE '' RODZICÓW - CZĘSTO  TAKŻE  PRACUJĄCYCH  W  SPOSÓB  ZDALNY.  DLATEGO  WSZYSTKIE  MATERIAŁY,  KTÓRE   TUTAJ   UMIESZCZAMY -   TO  SĄ  TYLKO  PROPOZYCJE  DLA  RODZICÓW  CHĘTNYCH.  DZIECI  NIE  MUSZĄ  ROBIĆ  WSZYSTKICH  ZADAŃ.   NAWET  JAK  ZROBIĄ  TYLKO  CZĘŚĆ,  TO  NAS  BARDZO  UCIESZY.  


Tymczasem  zwracamy  się  do  Was,  kochani  Rodzice  z  gorącą  prośbą : przytulcie  mocno  i  uściskajcie  w  naszym  imieniu  Wasze  małe ,,skarby'',  z  pozdrowieniami  od  Pani   Iwonki,  Marioli,  Halinki  i  Janeczki.

Znalezione obrazy dla zapytania: zdalne nauczanie w przedszkolu

MOI RODZICE

PONIEDZIAŁEK :  MOJA  RODZINKA

Zabawa ruchowa „Zrywamy kwiatki” – Dziecko chodzi po łące – przysiad wyprost. Gdy ma dużo kwiatków, pokazuje mamie wyciągając lewą i prawą rękę.

Zabawa z piosenką Skaczemy, biegniemy https://www.youtube.com/watch?v=OZTYeTEZ2wA

Talerzyk dla mamy i taty-malowanie wzorów na tekturowym talerzyku . Ozdabianie wg własnego pomysłu kredkami, mazakami lub farbami. Można wykorzystać plastelinę i wycinanki.

Wierszyk do nauki:

Mamo tato raz dwa trzy, umiem liczyć tak jak ty

Gdy do trzech policzę sam, to wam trzy buziaki dam.

Piosenka Śpiewające Brzdące - Buziak https://www.youtube.com/watch?v=b-ECatfl-8U

Na wieczór do poduszki bajeczka o mamie:

JAK NASZA MAMA ZREPEROWAŁA KSIĘŻYC Mama opowiadała, że obudziła się w nocy, bo księżyc świecił jej prosto w twarz. Wstała z łóżka, aby zasłonić okno. I wtedy usłyszała, że ktoś pochlipuje na dworze. Więc wyjrzała oknem, ciekawa, co tam się dzieje. I zobaczyła, że księżyc świeci na niebie z bardzo smutną miną, a po brodzie osłoniętej małą, biała chmurką, płyną mu łzy. - Co ci się stało? - spytała nasza mama. – Dlaczego płaczesz? - Buuuuu!... - rozpłakał się wtedy księżyc na cały głos - chciałem zobaczyć, jak wygląda z bliska wielkie miasto, spuściłem się na dół, zaczepiłem o wysoką wieżę i obtłukłem sobie rożek! Księżyc odsłonił białą chmurkę i mama zobaczyła, że ma odtrącony dolny róg. Wyglądał zupełnie jak nadłamany rogalik. - Co to będzie! - lamentował księżyc. - Kiedy zrobię się znów okrągły, będę wyglądał jak plasterek sera nadgryziony przez myszy! Wszyscy mnie wyśmieją! - Cicho - powiedziała mu mama. - Cicho, bo pobudzisz dzieci. Chodź tu na balkon, połóż się na leżaku i poświeć mi, a ja spróbuję wymyślić jakąś radę na twoje zmartwienie. Księżyc podpłynął do balkonu i ułożył się ostrożnie na leżaku. A mama założyła szlafrok, pantofle i poszła do kuchni. Cichutko wyciągnęła stolnicę, mąkę, jaja, śmietanę i zagniotła wielki kawał żółciutkiego ciasta. Z tego ciasta ulepiła rożek, taki jakiego brakowało księżycowi. - Siedź teraz spokojnie - powiedziała - to ci przyprawię ten twój nieszczęsny rożek. Okleiła mama księżycowi brodę ciastem, równiutko i wylepiła taki sam rożek, jak ten, co się obtłukł. Potem wzięła jeszcze parę skórek pomarańczowych i skórkami, jak plastrem, przylepiła ciasto do księżyca. - Gotowe! - powiedziała. - Za kilka dni rożek ci przyrośnie i będziesz mógł te plasterki wyrzucić. Ale pamiętaj, na drugi raz nie bądź gapą, omijaj sterczące dachy i wysokie wieże. Przecież mogłeś się rozbić na kawałki!

WTOREK :  ŚWIĘTO  MAMY 


Zabawa ruchowa „Zrywamy kwiatki”

Wiersz dla mamy :

Kto nas kocha , tak jak nikt

I ochrania całym sercem

I do kogo mogę przyjść

Z każdą troską jak najprędzej

Piosenka W zieleni łąka majowa - piosenka na Dzień Mamy https://www.youtube.com/watch?v=QxzyN9AlsJg

W zieleni łąka majowa,
gdzieś w trawie świerszczyk się chowa.
Nastroił skrzypce maleńkie,
gra zielone piosenki.
ref. Dla mamy piosenki, dla mamy,
dla mamy piosenki dla mamy.

W kolorach łąka majowa,
już od stokrotek różowa.
A od bławatków błękitna,
bo wszystkie kwiaty zakwitły.
ref. Dla mamy zakwitły dla mamy…


Serduszko dla mamy – malowanie czerwona farbą.

Zagadki: Co robi mama: Dziecko pokazuje a mama zgaduje – potem zmiana.

A teraz niech Mama usiądzie na tronie w papierowej koronie, a każdy maluszek niech swojej kochanej MAMUSI zaśpiewa z całych sił STO LAT!

https://www.youtube.com/watch?v=FbY8KvNyOR4

W nagrodę można obejrzeć: Bajka Króliczek Alilo - Dzień Matki https://www.youtube.com/watch?v=5EDetnGiEqU

 ŚRODA : MÓJ  TATA

Zabawa ruchowa „ Rób jak ja”-dziecko wykonuje dowolne ruchy, mama i tata naśladują. Potem zmiana ról.

Jestem Muzykantem Konszabelantem zabawa rytmiczna –https://www.youtube.com/watch?v=3UYIl4iwnO4

Wiersz:   My urwisy kochane, mamy buzie roześmiane

               Mamo pocałuję cię w brodę, żebyś zawsze miała pogodę

               Tato pocałuję cię w oko, żeby ci słonko świeciło wysoko

               Mamo Tato pocałuję Was w czoło, żeby Wam zawsze było wesoło!

Piosenka „ Dobrze z tatą iść” https://www.youtube.com/watch?v=2Gia2zAK2Uc

Ten nasz tata to okropnie fajny facet,


nie chciał draki, więc dzieciaki wziął na spacer…

Dobrze z tatą iść,


dobrze z tatą iść.


Teraz pewnie dla ochłody


zaprowadzi nas na lody.


Zimne lody dla ochłody,


zimne lody dla ochłody –


to jest myśl!

Choć nasz tata robi strasznie duże kroki


i nie patrzy wcale na nas, lecz w obłoki…

Dobrze z tatą iść,


dobrze z tatą iść.


Teraz pewnie dla ochłody


zaprowadzi nas na lody.


Zimne lody dla ochłody,


zimne lody dla ochłody –


to jest myśl!

CZWARTEK :  ZABAWY  Z  MAMĄ  I  TATĄ 

Zabawa ruchowa „Jedziemy na wycieczkę”- dziecko leży na plecach i naśladuje pedałowanie na rowerze mówiąc rymowankę:

Na wycieczkę wyruszamy 1,2,3 jedzie tata, jedzie mama, no to my.

Powitanki – rodzice i dziecko witają się różnymi częściami ciała, kolanka, łokcie…

Huśtawka – dziecko w parze z rodzicem, podają sobie ręce, naprzemiennie robią przysiady.

Wspólny rysunek- rodzic ma zawiązane oczy a dziecko trzyma rękę rodzica z kredką. Zadaniem dziecka jest tak kierować ręką, aby narysował np. kwiatek.

Zabawa w skojarzenia – rodzic mówi do dziecka dowolne słowo np. słońce. Następnie dziecko mówi słowo kojarzące się z tym, co powiedziałeś np. gorąco. I tak na zmianę.

Zabawa z piosenką - Moja wesoła rodzinka https://www.youtube.com/watch?v=9CAEhPUDlA4

1. My rodzinę dobrą mamy,

zawsze razem się trzymamy!

I choć czasem czas nas goni,

my - jak palce jednej dłoni!

Ref. Mama, tata, siostra, brat

i ja - to mój cały świat!

Dużo słońca, czasem wiatr -

to wesoły jest mój świat!


2. Mama zawsze kocha czule,

ja do mamy się przytulę.

Tata kocha lecz inaczej,

uspokaja, kiedy płaczę.

Ref. Mama, tata, siostra, brat

3. Gdy napsocę i nabroję,

siedzę w kącie, bo się boję!

Tata skarci, pożałuje,

a mamusia pocałuje!

Ref. Mama, tata, siostra, brat

PIĄTEK :  SERDUSZKA  DLA  MAMY  I  TATY


Zabawa ruchowa „Zagniatamy ciasto”- dziecko leży na dywanie, a rodzic naśladuje zagniatanie ciasta, wykonując odpowiednie ruchy na jego plecach, brzuchu. Zmiana ról.

Zabawa z piosenką CZEKOLADA taniec z rodzicami https://www.youtube.com/watch?v=H4xzx6pt6uk

Wiersz:

  Mamo Tato co ci dam , jedno serce tylko mam

     A w tym sercu róży kwiat, Mamo, Tato żyj sto lat !

,,Liczymy serduszka” Wycinamy małe , większe i największe serduszka przeliczamy , segregujemy , ozdabiamy.

Zabawa rytmiczna „Dwóm tańczyć się zachciało” https://www.youtube.com/watch?v=kYVHX1itkqg

Bajka o misiu Karolku - https://www.youtube.com/watch?v=UtkItZcmcr8. Zachęcenie dzieci do sprzątania zabawek w swoim pokoju.

LONIA KOLOROWA.gif

WITAMY WSZYSTKIE MALUCHY, NASZE  DZIELNE  ZUCHY !  WIEMY, ŻE DUŻO  KSIĄŻECZEK  W  DOMU  MACIE,  DLATEGO  SPRAWDZIMY,  CZY  O  NIE  DBACIE ? 

TEMAT  NA  TEN  TYDZIEŃ :  ZACZAROWANY  KSIĄŻEK  ŚWIAT 

PONIEDZIAŁEK :  WILK  I  KOŹLĄTKA 


  • Wiatraczki – zabawa ruchowa poranna. Dzieci obracają się wokół własnej osi. Na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się i stają na jednej nodze, na dwa uderzenia stają na dwóch nogach na baczność.

  • ZABAWA NA POWITANIE:

       Chodźcie wszyscy tu do koła    (gest przywołania)

       Zabawimy się wesoło    (młynek rękami)

       Witamy dziś wszystkich Was     (ukłon)

       Na zabawę nadszedł czas     (ręce do góry)

       Jedna noga, druga noga   (wysunięcie nogi w przód)

       Jedna ręka, druga ręka    (wysunięcie ręki przed siebie)

       Cały tułów oraz głowa    (poruszanie tułowiem i głową)

       Witamy Was       (ukłon).

  • ZAGADKA – o kim będzie bajka?

    Jakie zwierzę z bajek
    ma takie zwyczaje,
    że chce połknąć wnuczkę,
    więc babcię udaje?

    Beczy i potrząsa bródką,
    chce się dostać do ogródka.
    Gdzie kapusta i sałatka.
    Och, nietrudna to zagadka!


  • SŁUCHANIE BAJKI

Mama Koza miała siedmioro dzieci. Pewnego dnia wybrała się do lasu, wcześniej jednak ostrzegła dzieci by strzegły się wilka. Kiedy mama wyszła z domu, do drzwi rozległo się pukanie. Koźlątka usłyszały głos „Otwórzcie dzieci kochane. To ja wasza mama”, ale dzieci rozpoznały wilka i nie otworzyły drzwi. Następnie wilk ponowił próbę po zjedzeniu miodku, dzięki czemu jego głos stał się miękki. Jednak koźlątka kazały wystawić mu łapę w oknie. Rozpoznały czarną łapę wilka. Wilk zawrócił do młynarza i zażądał, żeby wybielił mu łapy mąką. Młynarz nie chciał spełnić jego prośby, jednak wilk zagroził mu, że go zje. Młynarz nie miał wyjścia i łapy zwierzęcia stały się bielutkie jak mąka. Wilk wrócił więc do dzieci, poprosił o wpuszczenie i wystawił białą łapę przez okno. Wtedy koźlątka uwierzyły mu i wpuściły go, a ten je zjadł w całości. Jedynie najmłodsze koźlątko zdołało się schować w zegarze. Kiedy mama wróciła, koźlątko opowiedziało jej o tragedii. Mama z koźlątkiem ruszyła na poszukiwania wilka. Znalazły go śpiącego na łące. Widać było, że w brzuchu mu się coś rusza. Mama wzięła nóż, igły i nici, rozcięła brzuch wilka i wyciągnęła swoje dzieci, a następnie wpakowała na ich miejsce kamienie. Kiedy wilk się obudził, chciał się napić wody ze studni. Jednak kiedy się nachylił, przez ciężar kamieni wpadł do studni i się w niej utopił. Dzieci koźlątka już nigdy więcej nie otworzyły nikomu drzwi pod nieobecność mamy.

  • Rozmowa na temat bajki: - kto występuje w bajce? - gdzie poszła mama koźlątek? - kto podkradł się pod chatkę i udawał mamę? - czy koźlątka wpuściły wilka? - a kiedy udało się oszukać koźlątka? - co się stało z koźlątkami? – czy można otwierać drzwi nieznajomym?

  • Próby opowiadania bajki wspólnie z mamą. Może macie w domu tę bajeczkę? Obejrzyjcie obrazki. Może w waszej książeczce historia koźlątek skończyła się inaczej?

  • Zabawa ruchowa. Dziecko biega po pokoju, a mama jest wilkiem, na sygnał: wilk , dziecko ucieka od wilka, który łapie „koźlątko”. Złapane dziecko zamienia się w „wilka”. Teraz mama jest koźlątkiem.

  • Czy znacie inne bajki, w których pojawił się wilk? Jaki jest wilk w bajkach? (groźny, niebezpieczny, głodny, podstępny itp.)

WTOREK : JAKIE  BAJECZKI  KRYJĄ  KSIĄŻECZKI ? 

  • Wiatraczki – zabawa ruchowa poranna. Dzieci obracają się wokół własnej osi. Na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się i stają na jednej nodze, na dwa uderzenia stają na dwóch nogach na baczność.

  • Raz, dwa, trzy - Baba Jaga patrzy” – zabawa ruchowa z elementem biegu. Mama jest Babą Jagą, dziecko stoi w wyznaczonym miejscu. Baba Jaga jest odwrócona tyłem i ma zakryte oczy swoimi rękami i powtarza słowa ,,raz ,dwa, trzy, Baba Jaga patrzy”, w tym czasie dziecko biegnie w jej stronę. Baba Jaga po tych słowach odwraca się. Dziecko musi w tym czasie zatrzymać się w miejscu i się nie ruszać. Baba Jaga chodzi i patrzy, czy dziecko się nie rusza (może też rozśmieszać nieruchomo stojące dziecko). Kiedy dziecko dobiegnie do Baby Jagi wygrywa i staje się Babą Jagą.

  • Moja ulubiona książka, bajkaswobodne wypowiedzi dzieci, wyszukiwanie ilustracji znanych bajek, przedstawienie tytułów i bohaterów. Rozpoznawanie i nazywanie postaci bajkowych.

  • Zabawa matematyczna „Książeczki z naszej półeczki”

Wybieramy różne książki z półki różniące się wielkością, grubością porównujemy z dzieckiem te książki ze względu na wielkość, grubość, używamy zwrotów, gruba, cienka, wysoka, niska.

Pytania pomocnicze:

-Czym różnią się od siebie książeczki?

-Czy są tej samej wielkości?

-Czy są tej samej grubości?

-Czy mają takie same kolory?

-Gdzie możemy kupić książkę?

-Gdzie możemy wypożyczyć książkę?

Przeliczamy książki zgodnie z możliwościami dziecka.

Rodzic rozkłada na dywanie 2 małe kocyki. Na nich umieszcza książki małe i duże. Podczas ulubionej muzyki dziecko swobodnie porusza się po dywanie. Na pauzę w muzyce rodzic podaje hasło: duże lub małe, a zadaniem dziecka jest ustawić się przy kocyku, na którym znajdują się odpowiedniej wielkości książki.

ŚRODA :  MOJA  ULUBIONA  KSIĄŻKA 

  • ZABAWA NA POWITANIE:

Chodźcie wszyscy tu do koła    (gest przywołania)

Zabawimy się wesoło    (młynek rękami)

Witamy dziś wszystkich Was     (ukłon)

Na zabawę nadszedł czas     (ręce do góry)

Jedna noga, druga noga   (wysunięcie nogi w przód)

Jedna ręka, druga ręka    (wysunięcie ręki przed siebie)

Cały tułów oraz głowa    (poruszanie tułowiem i głową)

Witamy Was       (ukłon).

My jesteśmy krasnoludki, Hopsa sa, hopsa sa,

Pod grzybkami nasze budki, Hopsa sa, hopsa sa,

Jemy mrówki, żabie łapki, Oj tak tak, oj tak tak,

A na głowach krasne czapki, To nasz, to nasz znak.

Gdy ktoś zbłądzi, to trąbimy, Trutu tu, trutu tu,

Gdy ktoś senny, to uśpimy, Lulu lulu lu,

Gdy ktoś skrzywdzi krasnoludka, Ajajaj, ajajaj,

To zapłacze niezabudka, Uuuuu.

  • Krasnoludek w lesie” – zabawa ruchowa.

Dziecko (krasnoludek) porusza się po pokoju (las) zgodnie z instrukcją np: – idź do przodu (marsz); – omiń drzewo (krzesło); – przeskocz przez strumyk (sznurek); – szukaj mrówek, zbieraj papierki- okruszki.

  • Moja ulubiona książka” –zabawa, której celem jest poznanie ulubionej książki dziecka i rodzica.

Na dywanie lub stoliku dziecko układa kilka swoich ulubionych książek. Rodzic zadaje dziecku pytania:

  • O czym jest ta książka?

  • Kto jest jej bohaterem?

  • Czy jest wesoła, czy raczej smutna?

  • Dlaczego jest Twoją ulubioną?

Po wypowiedziach dziecka, rodzic pokazuje swoją ulubioną książkę i o niej dziecku opowiada. Następnie opowiada dziecku o budowie książki. Wskazuje na pierwszą część książki, czyli okładkę, następnie wskazuje tytuł i autora, a dziecko szuka tych elementów w swojej książce. Dalej dziecko otwiera kolejne strony i w zależności, co się na nich znajduje rodzic tłumaczy i pokazuje spis treści, numerację stron. Rodzic pyta dziecko, po co w książce spis treści. Tłumaczy, że pozwala on szybciej nam znaleźć dany fragment książki, dzięki podanym numerom stron..

  • Równowaga”

Dziecko kładzie swoją książkę na głowie i porusza się po pokoju. Na jedno klaśnięcie rodzica w ręce próbuje ustać na jednej nodze, utrzymując na głowie książkę. Na dwa klaśnięcie wraca do marszu.

CZWARTEK :  SKĄD  SIĘ  BIORĄ  KSIĄŻKI ?

  • Zabawa poranna

Żeby było nam wesoło – masujemy swoje czoło.
Raz i dwa, raz i dwa – każdy ładne czoło ma.
Potem oczy, pod oczami i pod nosem, pod wargami.
Język w górę raz i dwa – ładny język każdy ma.
Tu jest głowa, a tu uszy – trzeba swoje uszy ruszyć.
Raz i dwa, raz i dwa – dwoje uszu każdy ma.
Powiedz: mama, tata, lala, i zaśpiewaj: la-la-la-la.
Otwórz buzię, zamknij buzię, pokaż wszystkim oczy duże.
Pogłaszcz główkę ładną swoją i policzki, brodę, czoło.
Poszczyp lekko całą twarz i już dobry humor masz!

  • Jak jest w księgarni?

Księgarnia to sklep, w którym kupujemy książki, ale nie tylko. Możemy tam kupić także czasopisma, mapy, przewodniki, płyty z muzyką.

  • Co to jest biblioteka?(można obejrzeć jedną z poniższych bajek) Biblioteka to miejsce, w którym można książkę wypożyczyć do domu na określony czas.


Kicia Kocia w bibliotece https://www.youtube.com/watch?v=AXZDqtA2LgA

  • Słuchanie wiersza ,,Moje książki” I. Salach

  • Moje książki kolorowe
    stoją równo na półeczce.
    Myją ręce i oglądam
    kartką po karteczce.
     Czasem książki czyta mama,
    bo ja nie potrafią sama.
    Z książek wiele się dowiecie
    O szerokim, pięknym świecie.
     O roślinach, o zwierzętach,
    o dalekich krajach też.
    Wszystko w książce jest zamknięte,
    więc ją w ręce bierz.

  • Rozmowa na temat wiersza:

- Dlaczego warto jest mieć książki w domu?, Co trzeba zrobić zanim weźmiemy książkę do ręki? Co to znaczy, że książka jest naszym przyjacielem? Czy to oznacza takiego przyjaciela, z którym można się bawić, biegać, wyjeżdżać? Dlaczego warto czytać książki?

  • Książki”- ćwiczenia logopedyczne

         Zamienimy nasze buzie w książki. Ciekawi jesteście jak? Zobaczcie:

  • -„otwieranie i zamykanie książki” – dziecko otwiera i zamyka szeroko usta

  • -„przekładnie kartek w książce”- dziecko przesuwa czubek języka z jednego kącika ust do drugiego.

  • ,,Moja książeczka”-ilustrowanie. https://www.youtube.com/watch?v=sXR4OxY2TaI

    PIĄTEK :  CZEGO  NIE  LUBIĄ  KSIĄŻECZKI ?  


    • Wiatraczki – zabawa ruchowa poranna. Dzieci obracają się wokół własnej osi. na jedno uderzenie w bębenek zatrzymują się i stają na jednej nodze, na dwa uderzenia stają na dwóch nogach na baczność.

    • O książki dbamy” – rozmowa – rodzic pyta dziecko:

    Czy lubi książki?

    Czy książki są dla niego ważne?

    Jeśli coś jest dla nas ważne, to jak się wobec tego zachowujemy?

    Czy chce, żeby były one zadbane i jak najdłużej wytrzymały?

    Czy książki są delikatne?

    • Dziecko sprawdza stan, jakości swoich książek, porównuje wygląd, ułożenie na półce. Robi porządek na półce z książkami. Naprawia z rodzicem swoje książki, skleja. Można pobawić się z dzieckiem w wcielanie się w role smutnej i wesołej książeczki, swoje uczucia dziecko może pokazać za pomocą słów, mimiki, gestów. Poka­zuje również, co myśli o osobach korzystających z książek właściwie i nieodpowiednio. Pomocne mogą tutaj być karty obrazkowe poniżej. Można przypomnieć dziecku zasady korzystania z książek:

    • przed oglądaniem książki myjemy ręce,

    • nie zaginamy rogów w książkach,

    • podczas czytania nie jemy posiłków,

    • do zaznaczania strony, na której kończymy czytanie, używamy zakładki.

    • Zakładka do książki- ozdabianie paska bloku technicznego wg pomysłów dzieci- kredkami, mazakami, wycinankami.


LONIA KOLOROWA.gif

POZNAJEMY RÓŻNE ZAWODY

PONIEDZIAŁEK:   POZNAJEMY  ZAWODY   –  POLICJANT

Zabawa poranna ,, Samochody”

Dziecko trzyma w ręce kolorowe kółko – kierownicę ( można ją wyciąć z brystolu lub kartonu). Porusza się swobodnie w rytm piosenki „Dzieci i światła”. https://www.youtube.com/watch?v=WfMWPqPFYfM&feature=youtu.be Na przerwę w muzyce dziecko– kierowca wjeżdża samochodem do garażu, które wyznaczone jest w pokoju. 

   Pan policjant -B. Forma – wiersz do słuchania

   Mruga wesoło światło zielone
   do przejścia wszystkich zaprasza.
   Za rękę trzyma mamusię Tomek,
   razem przechodzą po pasach.

   Na skrzyżowaniu policjant stoi,
   ruchem drogowym kieruje.
   Patrzy na niego Tomek z zachwytem,
   bacznie go obserwuje.

   Kiedy już będę duży jak tatuś
   to policjantem zostanę.
   Tomek - policjant to brzmi wspaniale
   spojrzał dumnie na mamę.


   Słuchanie piosenki ,,Pan policjant” https://www.youtube.com/watch?v=ilywzLXZbOc

   Śpiewające Brzdące - Piosenki dla dzieci

   Pan policjant, pan policjant porządku pilnuje.

   Przechodniów na pasach kontroluje.

   Gdy żółte świeci pyk pyk pyk,

   nie przebiegamy myk myk myk.

   Cierpliwie czekamy, na światła patrzymy,

   gdy będzie zielone wtedy przechodzimy.

   Czekamy, czekamy, zielone świeci już,

   teraz przejść możemy, rum tum tum.

   Rączkę wyciągamy, i się rozglądamy.

   Na jezdnię wchodzimy, szybko przechodzimy.

   Tup tup tup, tup tup tup.

   Czerwone światło to zły znak.

   Stoimy wszyscy, tak tak tak.

   Pan policjant wszystko kontroluje.

   Na czerwonym przejdziesz - mandat otrzymujesz.

   Tak tak tak, tak tak tak.

   Czerwone światło to zły znak.

   Stoimy wszyscy, tak tak tak.

 Czy Brzdące mogą przechodzić przez przejście dla pieszych na czerwonym świetle? Kto   dostanie mandat?  I jakim samochodem jeździ krokodyl?


Sygnalizator drogowy”- wspólne wykonanie pracy plastycznej. Pomoce: rolka po ręczniku papierowym, czarna lub szara kartka( blok techniczny A-4), 3 białe wycięte kółka,wycinanka, klej. Czarną kartkę z bloku przeciąć na pół, nakleić na niej 3 białe kółka. Pierwsze kółko wyklejamy wycinanką czerwoną, drugie żółtą, trzecie zieloną. Tak przygotowany sygnalizator przyklejamy na rolkę od ręcznika papierowego . Gotowe .


   Zabawa logarytmiczna ,, Pan Policjant”.

    Rytmiczne powtarzanie rymowanki i wykonywanie ruchów naśladowczych.

    Pan policjant idzie drogą, ( dziecko maszeruje w miejscu )

    tupie głośno jedną nogą, drugą nogą. ( tupie jedną nogą i drugą nogą)

    Teraz sobie podskakuje , ( podskakują obunóż w miejscu)

    Pięknem świata się dziwuje. (rozgląda się w jedną i drugą stronę)


    Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać policję ? – 997


   Garaż dla samochodu – zbudowanie garażu z klocków, które posiada dziecko .

    Zawód  Policjant.  Bajka  edukacyjna  dla  dzieci .  Mini  Bambini TV.       https://www.youtube.com/watch?v=pzAeFp5UhtY

WTOREK POZNAJEMY  PRACĘ  SPRZEDAWCY

Zabawa poranna – „Jedziemy na zakupy”. Dziecko biega na paluszkach w tempie podanym na bębenku lub wystukiwanym 2 klockami. Zatrzymuje się i na hasło : ,,Sklep z zabawkami!”- naśladuje ruchy różnych zabawek (np. piłek, piesków, robotów itd.).

Na hasło: ,,Sklep z ubraniami!”- naśladuje ruchy przymierzania różnych części garderoby. Na hasło: Sklep z pojazdami! -naśladuje różne pojazdy oraz ich dźwięki ( np. samochód , motor, traktor, rower) .


Zagadka :

Papierowe pięćdziesiątki, dwudziestki setki, metalowe dwójki, piątki prosto z portfelika , nimi płacimy w sklepie ( pieniądze).

Można dziecku pokazać nasze polskie banknoty i bilon.



Wysłuchanie opowiadania Cz. Janczarskiego ,,Gdzie się co kupuje?”.
Mama poprosiła Anię, aby poszła do sklepu po chleb i syrop od kaszlu. Pieniądze położyła na stole, gdy Ania pobiegła do łazienki, żeby się umyć i uczesać Uszatek przechylił głowę na bok i pomyślał: „Wyręczę Anię”.
Wziął pieniądze ze stołu, wziął siatkę na zakupy i pobiegł do sklepu spożywczego. Stanął przed ladą.
-Poproszę o syrop od kaszlu- powiedział.
-Misiuniu- odpowiedziała pani zza lady- idź do apteki. O tam jest apteka, po przeciwnej stronie ulicy.
Pobiegł Uszatek do apteki. Stanął przy ladzie.
-Poproszę o chlebek- szepnął niepewnie
-Chlebek?- zdziwiła się pani sprzedająca leki. –Tu jest apteka, Misiuniu. Idź do sklepu spożywczego. O, tam jest ten sklep, po przeciwnej stronie ulicy.
Wyszedł Uszatek z apteki. Było mu bardzo przykro, że nie umiał wyręczyć Ani. Na ulicy spotkał Anię. Dziewczynka wybiegła zaraz za Uszatkiem.
-Oj, Misiu, Misu!- pokiwała głową
A potem wytłumaczyła niedźwiadkowi, gdzie się co kupuje.
Po przeczytaniu opowiadania możemy zadać dziecku pytania:
-O co poprosiła mama Anię?
-Kto chciał wyręczyć dziewczynkę w robieniu zakupów?

-O co miś prosił panią ekspedientkę w sklepie spożywczym?
-O co miś prosił panią w aptece?
-Dlaczego miś nie mógł kupić tych towarów?
-Dlaczego misiowi nie udało się pomóc Ani?
-Gdzie miś powinien szukać syropu od kaszlu, a gdzie pieczywo?

Tajemniczy worek – zabawa. Rozpoznawanie dotykiem i nazywanie przedmiotów, które można kupić w sklepie. W nieprzezroczystym worku ukrywamy różne przedmioty. Dziecko próbuje odgadnąć, co kryje worek, wymienia branżę sklepu, np. klocek – sklep z zabawkami, kapcie –obuwniczy, kredki – papierniczy sok w kartoniku –spożywczy itd.

Wspólne zakupy z mamą do pobliskiego sklepu - obserwacja pracy sprzedawcy ,nazywanie niektórych produktów na półkach .

Zagadki:

Nazwanie branży sklepu, w którym może się pojawić ten przedmiot .
Może być w muzyka dłoniach albo należeć do słonia. –trąbka (sklep muzyczny)
Z czego można zbudować Domy, mosty i wieże? –klocki ( sklep z zabawkami )
Jest okrągła i po boisku skacze –piłka ( sklep sportowy )



ŚRODA -  POZNAJEMY   PRACĘ   KUCHARZA

Zabawa poranna "Słodkie i kwaśne minki' dziecko biega na paluszkach, na hasło: ,,cukierek, cytrynka” pokazuje wyraz twarzy jaki towarzyszy mu przy jedzeniu.

Oglądanie różnych naczyń w kuchni i przyborów kuchennych, nazywanie ich, określanie przydatności.

Słuchanie wiersza ,,W kuchni" - A. Rżysko -Jamrozik

   W kuchni zawsze coś się dzieje,

   w kuchni nigdy nie jest nudno,

   tyle dźwięków, tyle głosów,

   że wyliczyć trudno.

   Bo na przykład czajnik ziewa,

   garnek wzdycha, woda śpiewa,

   groch kapuście szepce w ucho,

   a z ciastkami w piecu krucho,

   piec coś mruczy, ogniem zieje,

   kocioł się na nogach chwieje

   zaś widelec zęby szczerzy

   do kłócących się talerzy.

   Patelnia o pomoc woła,

   dym się snuje, pachną zioła.

   Coś wam powiem po kryjomu:

   dla mnie kuchnia

   to najmilsze miejsce w całym domu.

odpowiedzi na pytania:
- o jakich pomieszczeniach była mowa w wierszu?
- co znajduje się w kuchni?
- kto pracuje w kuchni?
- co potrzebne jest kucharce, kucharzowi do przygotowania potraw?
- jakich produktów używa się w kuchni?
- w czym znajduje się większość
produktów spożywczych? (lodówka)

Słuchanie piosenki ,, Fruzia – Kuchareczka, muzykowanie na "nietypowych instrumentach" - pokrywki, kubeczki z grochem, ryżem, łyżki. Fruziaki - Fruzia kuchareczka - Piosenki dla dzieci  https://youtu.be/AXPvCGaJxz0

ZAGADKI

"Jaki zawód wykonują: panowie i panie, których zajęciem jest gotowanie"? (kucharz, kucharka)

"Stoją na niej garnki, wsuwają do niej foremki. Gotuje, smaży, piecze - na rozkaz kucharki". (kuchnia)
"Gdzie takich statków dużo bywa, dla których morzem jest zlewozmywak". (kuchnia)

Zabawa dydaktyczna ,,Gdzie jest ten produkt"? Wymieniamy produkt ,dziecko wskazuje i mówi w jakim jest opakowaniu np:

,,olej” - w butelce
"mąka" - w torebce
"pasztet" - w puszce
"jogurt" - w kubeczku, butelce
"masło" - pudełko, papier itp
- Rozmowa z dziećmi:
Skąd wiemy co znajduje się w opakowaniu?
Po czym poznajemy, że produkt jest nieświeży"?

,,Mali kucharze” – wspólne przygotowanie w kuchni coctailu owocowego np.

,,Jagodowy zawrót głowy”- potrzebne produkty to : 2 banany, 1 szklanka borówek , ½ mango, 1 jogurt naturalny.

,,Słoneczna pomarańcza”-potrzebne produkty to: 1 szklanka soku pomarańczowego, 1 mango, odrobina soku z limonki lub cytryny, szczypta imbir.

,,Owocowy smakołyk” –3 kiwi, 3 plastry ananasa, 1 łyżeczka miodu.


,, Co jem? –zagadki smakowe. Zabawa polega na odgadywaniu z zawiązywanymi oczami nazw owoców i warzyw po spożyciu przez dziecko. Jaki to smak?



Wiersz do ćwiczeń logopedycznych “Kubeczek”
K. Szoplik

Mój kubeczek z kaczorem
chętnie trzymam wieczorem.
W nim czekolada czy mleczko,
a potem czyste łóżeczko



RYMOWANKA
"KUCHARECZKA"

Kuchareczka mała zupę gotowała.
Kroiła warzywa do garnka wkładała.
Zupa już gotowa – smaczna jest i zdrowa,
choć kucharka mała jej nie próbowała.

Słuchanie wiersza „ŁYŻKA I WIDELEC”

T. Śliwiak

Siostra łyżka, brat widelec –
ona gruba
on chudzielec,
Nie przybywał nic na wadze.

Rzekła łyżka:
- Ja ci radzę,
Zupki jedz,
Bo z zup się tyje.
Popatrz, jaką ty masz szyję!
Wszystkie ci wystają kości.
Długo tak zamierzasz pościć?

- Nie chcę zup,
bo ich nie znoszę.
Jedz je sama, bardzo proszę!
Dość już tego mam gadania.
Ja jem tylko drugie dania.


CZWARTEK :  POZNAJEMY  ZAWÓD – LISTONOSZ

Zabawa poranna ,,Samochody”.

Oglądanie bajki na You Tube ,, Listonosz Pat - Przesyłki specjalne” -https://www.youtube.com/watch?v=K_ZfGCHzWWo&feature=youtu.be

Pociąg Nad Morze   https://www.youtube.com/watch?v=cpW7iQ2FN00

Rozmowa z dziećmi na temat pracy listonosza. Oglądanie znaczków , kolorowych kopert.

Słuchanie piosenki o listonoszu Śpiewające Brzdące - Pan Listonosz - Piosenki dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=GoNNQZvdnbc&feature=youtu.be

,,Napisanie” listu ( rysunek dziecka) do bliskiej osoby, np. babci ,dziadka . Włożenie do zaadresowanej koperty . Wyjście na pocztę celem wysłania listu, zakup znaczka, naklejenie na kopertę i wrzucenie do czerwonej skrzynki. Co dzieje się na poczcie ?– obserwacja.

Słuchanie wiersza J.Tuwima pt. ,, O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci”

O Grzesiu kłamczuchu i jego cioci Julian Tuwim - Jolanta czyta dzieciom  https://www.youtube.com/watch?v=GsC4H5xPdV8

PIĄTEK -  POZNAJEMY   STRAŻAKÓW


Zabawa poranna ,,Samochody strażackie w akcji” – dzieci naśladują ruchem i dźwiękiem ( i-o i-o ) jazdę wozem strażackim. Na przerwę zatrzymują się i gaszą pożar ( szszszs- polewanie wody).


Zagadki:
,,Nie smok żaden, nie ma pyska,
dymem zionie, iskry ciska, w lesie
pożre krzaki, drzewa,
popiół potem wiatr rozwiewa
(pożar)


,,Kto pracuje w hełmie,
pnie się po drabinie,
kiedy syczy ogień i gdy woda płynie?” (strażak)

Rozmowa z dzieckiem na temat pracy strażaka.


   Słuchanie wiersza W. Broniewskiego „Pożar”.

   Gwałtu, rety! Dom się pali!
   Już strażacy przyjechali.
   Prędko wleźli po drabinie
   i stanęli przy kominie.
   Polewają sikawkami
   ogień, który jest pod nami
.
   Dym i ogień bucha z dachu,
   ale strażak nie zna strachu,
   choć gorąco mu okropnie,
   wszedł na górę, już jest w oknie
   i ratuje dzieci z ognia,
   Tak strażacy robią co dnia.

Rozmowa z dzieckiem :

- Co się paliło?
- Co robili strażacy?
- Kogo uratowali strażacy?
- Czy strażacy są odważni?
- Czy każdy może zostać strażakiem?

Oglądanie przez dzieci ilustracji przedstawiających pracę strażaka. Dzieci opowiadają co widzą na obrazkach: strażacy gaszą pożar domu; strażacy ratują ludzi z wypadku; strażacy zdejmują kota z drzewa; strażacy ratują powodzian; strażacy usuwają z jezdni powalone drzewa.

Oglądanie bajki Strażak Sam Ratowanie kuchni straży pożarnej ⭐️ Strażak Sam | Kompilacja | Bajki dla dzieci    https://www.youtube.com/watch?v=LhmAl8TMzNo


Zabawa ruchowa,, Powódź”. Na dywanie rozłożone jest duże koło , w których stoi dziecko. Na hasło ,,Idziemy na spacer” – wychodzi z koła i spaceruje. Na hasło,, Powódź” – dziecko szybko wskakuje do koła.

Na jaki numer dzwonimy, aby wezwać straż pożarną? 998 lub 112 Co trzeba powiedzieć dzwoniąc do straży pożarnej, aby zgłosić zdarzenie?


Słuchanie piosenki ,,Pali się” Śpiewające Brzdące - Pali się! - Piosenki dla dzieci://youtu.be/yv0YdFZHmgM

Znam już na pamięć numery alarmowe,
Gdy zajdzie potrzeba - w głowie są gotowe,


997 - tu policję się wzywa,

998 - staż pożarna przybywa,


999 - ważne życie i zdrowie,


Jedzie na sygnale szybkie pogotowie.


W razie zagrożenia korzystam z nich śmiało

Lecz nigdy dla zabawy – gdy nic się nie stało!

 KOCHANE  DZIECI !!! 

SERDECZNIE  ZAPRASZAMY  WAS   W  SOBOTĘ   16  MAJA  O  GODZINIE  10.00

NA  BEZPŁATNĄ  PREMIERĘ  SPEKTAKLU  ONLINE  ,, MALEŃKIE  KRÓLESTWO  KRÓLEWNY  AURELKI ''  W  WYKONANIU  AKTORÓW  Z  TEATRU  BAJ . 

UWAGA!

TRANSMISJA BĘDZIE AKTYWNA  na profilu:

https://www.facebook.com/events/1641562402651402/?event_time_id=1641562405984735

Do zobaczenia na wspólnym oglądaniu!

2020-03-24