Przedszkole Nr 1 im. Marii Konopnickiej

w Lęborku przy ulicy Czołgistów 37
telefon: 59 862 10 78

  • A
  • A
  • A

Drukuj stronę

SZANOWNI   RODZICE !   

BARDZO  ZALEŻY  NAM  NA  PRZYGOTOWANIU  KSZTAŁCENIA  NA  ODLEGŁOŚĆ  W  SPOSÓB  ROZSĄDNY,  MAJĄC  NA  UWADZE  PRZEDE  WSZYSTKIM   MOŻLIWOŚCI  DZIECI ,  ALE  TAKŻE  MOŻLIWOŚCI  SPRZĘTOWE  ORAZ  ,, CZASOWE '' RODZICÓW - CZĘSTO  TAKŻE  PRACUJĄCYCH  W  SPOSÓB  ZDALNY.  DLATEGO  WSZYSTKIE  MATERIAŁY,  KTÓRE   TUTAJ   UMIESZCZAMY -   TO  SĄ  TYLKO  PROPOZYCJE  DLA  RODZICÓW  CHĘTNYCH.  DZIECI  NIE  MUSZĄ  ROBIĆ  WSZYSTKICH  ZADAŃ.   NAWET  JAK  ZROBIĄ  TYLKO  CZĘŚĆ,  TO  NAS  BARDZO  UCIESZY.  

Tymczasem  zwracamy  się  do  Was,  kochani  Rodzice  z  gorącą  prośbą : przytulcie  mocno  i  uściskajcie  w  naszym  imieniu  Wasze  małe ,,skarby'',  z  pozdrowieniami  od  Pani  Marzenki,  Iwonki  i  Beatki.  

WITAJCIE STARSZAKI.  NA  POCZĄTKU  SERDECZNIE  WAM  DZIĘKUJEMY  ZA  PRACĘ  W  POPRZEDNIM  TYGODNIU.  NAPRAWDĘ  SIĘ  STARALIŚCIE. 

TEN  TYDZIEŃ  POŚWIĘCIMY  TEMATOWI  ZWIĄZANEMU  Z  RODZINĄ  ,,ŚWIĘTO  RODZICÓW ''.

PONIEDZIAŁEK :  MAMA  I  TATA 

  • Poproście rodziców, aby Wam pokazali zdjęcia, jak wyglądali, gdy byli mali. Czy jesteście do nich podobni? Przypomnijcie sobie, jak mają na imię mama i tata Waszej mamy, a jak mama i tata Waszego taty. Jak myślicie, co to jest RODZINA? Co to znaczy być rodziną? Z ilu osób może składać się rodzina? Z ilu osób składa się Wasza rodzina? Co łączy osoby w rodzinie? Jakie imiona mają członkowie Waszej rodziny? Co lubisz robić ze swoją rodziną?, itp.

         Odpowiedzcie na te pytania rodzicom.

  • Nauka wiersza Jadwigi Koczanowskiej  Mama i tata. Posłuchajcie i spróbujcie się go nauczyć na pamięć.

          Mama i Tata to świat nasz cały,

         ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,

         to dobre, czułe, pomocne ręce

         i kochające najmocniej serce.

         To są wyprawy do kraju baśni,

         wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

         loty huśtawką, prawie do słońca

         oraz cierpliwość co nie ma końca.

         Kochana Mamo, Kochany Tato

         dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

         że nas kochacie, że o nas dbacie

         i wszystkie psoty nam wybaczacie.

  • Rozmowa na temat wiersza.

Kim dla dzieci jest mama i tata?

Za co dzieci dziękują rodzicom?

  • Kończenie zdań rozpoczętych przez rodzica

Moi rodzice są kochani, bo…

Pomagam rodzicom w…

Lubię być w domu, bo…

Z tatą najchętniej robię…

Z mamą najchętniej robię…

  • Aktywne słuchanie wiersza.

Rodzic  recytuje wiersz, a dzieci dopowiadają końcowe słowa wersów.

Mama i Tata to świat nasz… (cały),

ciepły, bezpieczny, barwny… (wspaniały),

to dobre, czułe, pomocne… (ręce)

i kochające najmocniej… (serce).

To są wyprawy do kraju… (baśni),

wakacje w górach, nad morzem, na… (wsi),

loty huśtawką, prawie do… (słońca)

oraz cierpliwość co nie ma… (końca).

Kochana Mamo, Kochany… (Tato)

dzisiaj dziękować chcemy Wam… (za to),

że nas kochacie, że o nas… (dbacie)

i wszystkie psoty nam… (wybaczacie).

Spróbujcie się go nauczyć na pamięć. Jeszcze będziemy wiersz utrwalać w tym tygodniu. Nauka wiersza fragmentami.

  • Słuchanie piosenki : Mama i tata

https://www.youtube.com/watch?v=j09kDRPi3tE&fbclid=IwAR3e5y5esEBxeVrWENfD0bnkwkggui16xnPr1Ep2zMEUC53mpAmajsD5eRA

          Uczyliście mnie chodzić 

          Uczyliście mnie mówić

         Jak się zachowywać

         Jak zwracać się do ludzi

         Ja mogę na Was liczyć

          Wiem, że mi pomożecie

          Najlepszych mam rodziców

          Na całym wielkim świecie 

          Ref.:

          Dziękuję mamo, dziękuję tato,

          Za każdą zimę, za każde lato

          dziękuje mamo, dziękuje tato

          za to że macie dla mnie czas

          bardzo kocham Was!

  • Zabawa muzyczno-ruchowa Układamy serduszko (potrzebny sznurek, sznurówka lub kawałek wstążki).

Dziecko przy piosence porusza się tanecznym krokiem. W ręku trzyma sznurek. Na przerwę w muzyce układa na podłodze sylwetę serduszka. Powrót muzyki jest sygnałem do tanecznego poruszania się.

  • Układanie zdrobnień do słów: mama, tata

Mama- mami, mamusia, mateczka itp.

Tata - ……………………………

  • Zadania z fioletowej książki str. 44, 45

  • Wypowiedzi dzieci na temat Co lubią moi rodzice?

Dziecko określa, co lubi mama, co lubi tata, ale odpowiedzi podaje, dzieląc dane słowa na sylaby. Można też tę zabawę przeprowadzić w formie wywiadu (dziecko występuje w roli reportera).

  • Zabawa ortofoniczna „Mama i dzieci”

Dziecko naśladuje rodzica, który przedstawia ruchy i odgłosy zwierząt podczas opowiadania:

Ja jestem mamą, a ty moim dzieckiem. Jestem mamą żabką, wołam swoje dziecko: kum, kum, kum – dziecko podskakuje i odpowiada: kum, kum, kum; Jestem mamą pszczołą i wołam swoje dziecko: bzzz – dziecko biega, macha dłońmi i odpowiada: bzz; Jestem mamą bocianicą i wołam swoje dziecko: kle, kle, kle – dziecko chodzi z wysoko podniesionymi kolanami i odpowiada: kle, kle, kle;
Jestem mamą myszką i wołam swoje dziecko: pi pi pi – dziecko czworakuje i odpowiada: pi pi pi; Jestem mamą dzieci i wołam dziecko: Gdzie jesteś? A tu jesteś! A kuku! Po tych słowach dziecko ucieka, rodzic biegnie za nim, jak go dotknie, ten odpowiada: a kuku!

  • Zabawy z czytaniem

https://wordwall.net/pl/resource/2422239/polski/rodzina


WTOREK : JAK  NASI  RODZICE. ŚWIĘTO  MAMY

pobrane_2.jpg pobrane_2.jpgpobrane_2.jpg

  • STARSZAKI dzisiaj jest dzień szczególny- Święto Mamy. My, w przedszkolu, zawsze obchodziliśmy wspólnie DZIEŃ MAMY I TATY. W tym roku niestety jest inaczej. Wy- Starszaki, jesteście tym razem odpowiedzialni za to, aby ten dzień był szczególny dla Waszych MAM. Dacie radę! Możecie zrobić pyszne śniadanko, posprzątać swój pokój, pomóc w obowiązkach domowych, zrobić masaż, laurkę, ułożyć przepiękne życzenia, ozdobić napis MAMA. Znamy was i wiemy, że macie wiele pomysłów. Trzymamy kciuki. Zrobimy też laurkę dla Mamusi.

  • Zaczynamy oczywiście od gimnastyki. Dzisiaj otwórz pudełko i poprawnie wykonaj ćwiczenie – kliknij https://wordwall.net/pl/resource/1171475/wychowanie-fizyczne/%C4%87wiczenia-ruchowe

  • Zabawy ruchowo – naśladowcza „Jak nasi rodzice”.

Dziecko pokazuje jakieś czynności które  wykonują członkowie rodziny, charakterystyczne dla nich. Zadaniem Rodzica jest odgadnąć o jakiego członka rodziny chodzi.

  • Karta pracy 46 w fioletowej książce. Czytanie zdań: To jest mama. To jest tata. Rysowanie Rodziców w odpowiednim miejscu.

  • Nauka rymowanki dla mamy i jej wersji dla taty.

Mamo, mamo -                                                             Tato, tato –

co ci dam?                                                                    co ci dam?

To serduszko, które mam.                                            To serduszko, które mam.

A w serduszku miłość jest.                                            A w serduszku miłość jest.

Mamo, mamo – kocham Cię!                                       Tato, tato – kocham Cię!

  • Utrwalenie znajomości wiersza Jadwigi Koczanowskiej  Mama i tata.

Mama i Tata to świat nasz cały,

ciepły, bezpieczny, barwny, wspaniały,  

to dobre, czułe, pomocne ręce

i kochające najmocniej serce.

To są wyprawy do kraju baśni,

wakacje w górach, nad morzem, na wsi,

loty huśtawką, prawie do słońca

oraz cierpliwość co nie ma końca.

Kochana Mamo, Kochany Tato

dzisiaj dziękować chcemy Wam za to,

że nas kochacie, że o nas dbacie

i wszystkie psoty nam wybaczacie.

  • Przeliczanie wyrazów w zdaniach.

Rodzic odczytuje zdania , a dziecko liczy w nich słowa i podaje  ich liczbę

         Mama to mój największy skarb. (5)

         Niech tata żyje sto lat! (5)

         Życzę mamie i tacie, aby byli zdrowi, szczęśliwi. (8)

         Mamo, tato kocham was. (4)

        Daj mi rękę tato.
        Już na dworze ciemno
        a ja się nie boję
        bo ty idziesz ze mną.
        Nawet z nocnych strachów
        nic sobie nie robię
        Strachy uciekają
        gdy jestem przy tobie.

        Ref.: Tato, tato,
        jak to dobrze, że
        jesteś zawsze blisko,
        i że kochasz mnie.
        Tato, tato,
        nigdy nie smuć się
        i pamiętaj przecież,
        ja też kocham cię.

       Codziennie jesteśmy
       na długim spacerze
       Już mnie nauczyłeś
       jeździć na rowerze.
       I wiem, że mnie jeszcze
       nauczysz wszystkiego
       co mądre i dobre.
       I cieszę się z tego.

      Ref.: Tato, tato…


  • Zaproś Tatę do tańca, a Mama niech chwilkę odpocznie na fotelu. Zatańczcie najładniej , jak potraficie przy piosence ,,Daj mi…”

  • Zabawa graficzna “Portret mamy”. Potrzebna nam będzie kartka, mazak i chustka do zasłonięcia oczu. Wybierzcie sami kto pierwszy będzie rysował- Ty czy rodzic ,a kto podpowiadał – potem można się zamienić. Jedna osoba ma zawiązane oczy i będzie rysowała pod dyktando drugiej osoby portret mamy . Podpowiadamy używając sformułowań: narysuj głowę – koło, w prawo, w lewo, do góry, na dół itp. Dobrej zabawy! Pamiętajcie, że to trudne zadanie dla każdego – portrety wyjdą śmieszne i o to w tej zabawie chodzi!

  • Laurka dla Mamusi. Dla dziecka: wyprawka- karta 24,klej, nożyczki, czysta kartka z bloku w dowolnym kolorze, naklejki. Składanie kartki z bloku technicznego na pół, aby powstała laurka. Wycinanie z karty gotowych elementów. Składanie gotowych elementów i naklejanie ich na kartce według instrukcji, tak aby kwiaty znalazły się w wazonie. Swoją pracę można dowolnie ozdobić. Tata może pomóc w napisaniu życzeń.

  • A teraz do dzieła. Piękną laurkę trzeba wręczyć MAMUSI. Już robimy nastrój. Włącz muzyczkę. Arka Noego. Kocham Cię Mamo. https://www.youtube.com/watch?v=VbnX61GvHqU. Jeśli masz problem z ułożeniem życzeń już pędzimy z pomocą: https://www.youtube.com/watch?v=F4b9VG2l484 https://www.youtube.com/watch?v=IdxQW3jqYtA

  • Czas na STO LAT https://www.youtube.com/watch?v=FbY8KvNyOR4.

    • ŻYCZYMY  WSZYSTKIM  UDANEGO  ŚWIĘTOWANIA,  A  MAMUSIOM  ZDROWIA  I  POCIECHY  Z  DZIECI  linia_serca.giflinia_serca.gif

 ŚRODA :  MÓJ  TATA 


Opowiadanie o tym, jak Olek i Ada pomagają rodzicom. Przedstawianie za pomocą rysunku sposobów, jak dzieci pomagają rodzicom. Rysowanie po śladzie serduszek, kolorowanie ich.

  • Ćwiczenia oddechowe i logopedyczne.

Dziecko maszeruje po okręgu koła w rytmie piosenki Daj mi rękę tato https://www.youtube.com/watch?v=9chAdueRPQANa przerwę w muzyce zatrzymuje się, nabiera powietrza nosem, następnie, wypuszczając powietrze, równocześnie wypowiada słowa: tato, tato, tato. Gdy podczas przerwy w muzyce zatrzymuje się, miarowo klaszcze i wypowiada zdanie: Sto lat, sto lat niech żyje nam!

  • Próba śpiewania piosenki o tacie, nauka refrenu

         Ref.: Tato, tato,

          jak to dobrze, że

          jesteś zawsze blisko,

          i że kochasz mnie.

          Tato, tato,

          nigdy nie smuć się

          i pamiętaj przecież,

          ja też kocham cię.

  • Kuchenna muzyka dla TATY – zabawy muzyczno-ruchowe przy piosence o tacie.

W pokoju, w różnych miejscach na dywanie, porozkładajcie łyżki – drewniane, aluminiowe, metalowe (po 2 łyżki leżące razem). Poruszajcie się po dywanie przy piosence pomiędzy łyżkami w dowolny sposób. Gdy pojawi się przerwa w muzyce, rodzic wyklaska określony temat rytmiczny, a Wy podejdźcie do najbliżej leżących łyżek i powtórzcie rytm- wygrajcie go na łyżkach.

Weźcie do rąk po dwie łyżki. Jako pierwszy wymyśli i zagra na łyżkach swój własny rytm rodzic. Wy słuchacie, a następnie staracie się go powtórzyć. Następnie to Wy wymyślacie rytm, a rodzic go powtarza.

Poruszajcie się po pokoju w rytmie 4/4 (marsz) wygrywanym przez rodzica na łyżkach. Rodzic głośnym dźwiękiem zaznacza pierwszą część każdego taktu. Za pomocą łyżek spróbujcie zaakcentować każdą mocną część taktu (każde raz), uderzając nimi o siebie.

  • Zabawa ruchowa: „Jadą goście”.

Zapraszamy do wspólnej zabawy z dzieckiem.

Mamo! Mamo!                     klaszczą w swoje ręce,

Co, co, co?                            klaszczą w ręce partnera,

Goście jadą.                           klaszczą w swoje ręce,

No to co?                               klaszczą w ręce partnera,

Dzień dobry, dzień dobry.     podają sobie ręce na powitanie,

Cmok, cmok, cmok.              naśladują przesyłanie całusków, ze  zwrotem głowy na prawo, na lewo i na wprost

Tato! Tato!                            Gesty takie same jak wyżej.

Co, co, co?

Goście odjeżdżają..

No to co?

Do widzenia, do widzenia.

Cmok, cmok, cmok.

  • Rodzic wypowiada zdania. Dziecko mimiką wyraża swoje uczucia.

         Przykładowe zdania:

        Jedziemy z rodziną na wycieczkę.

         Dostałam od babci przytulankę.

        Tata nie może pójść z nami do kina.

        Mama przeczytała mi piękną bajkę.

        Na moje urodziny nie przyjedzie dziadek.

        Wczoraj zachorował mój kotek Mruczek.

        Moja siostra narysowała dla mnie rysunek.

        Brat nie chciał się ze mną bawić.

       Tatuś przywiózł mi z podróży piękną muszlę.

  • Ćwiczenia w porównywaniu wzrostu. Ciekawe jesteśmy, czy bardzo urośliście w tym czasie, kiedy się nie widzimy. Myślimy, że bardzo. Kto z Was ma w swoim domu miarkę, na której zaznacza swój wzrost? Dzisiaj będziemy się mierzyć. Potrzebna nam będzie do tego miarka. Poproście kogoś dorosłego, aby pomógł Wam zmierzyć Wasz wzrost – może zmierzy się cała rodzina? Kto jest najwyższy, a kto najniższy? Jeśli macie rodzeństwo możecie stanąć do siebie plecami i sprawdzić kto jest wyższy…

    Wykonajcie zadanie – karta pracy 47 w fioletowej książce.

  • TRENING CARDIO dla RODZICÓW Z DZIEĆMI

https://www.youtube.com/watch?v=VgBp1eu8xUM

  • Propozycja bajeczki do poczytania wieczorem.

JAK NASZA MAMA OBRONIŁA STATEK PRZED BURZĄ

Kiedy byliśmy na wakacjach nad morzem, poznaliśmy rybaków, którzy pływali kutrem rybackim i łowili ryby. I mama, i my oczywiście też bardzo chcieliśmy popływać takim kutrem. Kiedyś mamie udało się uprosić jakoś rybaków i zabrali nas ze sobą. Weszliśmy na pokład, motor zawarczał i kuter odbił od brzegu. A potem oddalał się od niego coraz bardziej i wkrótce nie było już widać lądu, tylko morze i morze .Był piękny dzień. Wszyscy zamykaliśmy oczy i wystawialiśmy twarze do słońca, żeby się opalić .Pewnie dlatego nie zwróciliśmy uwagi na małą, ciemną chmurkę, która pokazała się na niebie. Zauważyli ją za to rybacy. Zaczęli zbierać się na pokładzie i pokazywać sobie chmurkę palcami .Potem na pokład wyszedł kapitan kutra. Gdy pokazano mu chmurkę, bardzo się zaniepokoił. -Ta wstrętna chmurka -powiedział -bardzo mi się nie podoba! Żeby tylko nie było przez nią nieszczęścia!-Dlaczego? -spytała mama. -Co komu może szkodzić taka mała chmurka?-Mała -odrzekł kapitan -ale czarna. Z ciemnej, brudnej chmurki robi się potem chmurzysko na całe niebo i burza na morzu. A kiedy jest burza na morzu, takim statkom jak nasz nie udaje się cało i zdrowo powrócić do portu.-A czy myśli pan, że gdyby chmurka była biała, to nie byłaby taka groźna?-No pewnie! -krzyknął kapitan. -Mała, biała chmurka jest zupełnie nieszkodliwa. Ale ten brudas -to co innego.

-To trzeba uprać brudasa! -zawołała nasza mama. -Mogłabym się tym zająć, tylko niech panowie pomogą mi ją złapać, zanim urośnie zbyt duża. Najlepiej chyba będzie schwytać ją siecią. Rybacy zarzucili więc sieć na niebo i złapali chmurkę. Teraz wszyscy ciągnęliśmy sieć z całej siły na dół, aż wreszcie ściągnęliśmy ją na pokład. A mama stała już nad olbrzymią balią, pełną spienionych mydlin. Wepchnęła chmurkę do balii razem z siecią. Dopóty wygniatała ją i tarła i dosypywała proszku do prania ,dopóki mydliny nie stały się zupełnie białe.-Teraz cię wypłuczemy, moja droga –powiedziała do chmurki. Rybacy chwycili sieć i zanurzyli ją w morskiej wodzie.-Porządnie płuczcie! -komenderowała mama. -Chlup, chlup! W górę i na dół! O, tak, wystarczy! Sieć wyciągnięto na pokład. Mama wycisnęła chmurkę z wody i roztrzepała ją, aby stała się puszysta. Robiła tak zawsze, gdy prała nasze sweterki.-No -powiedziała mama do chmurki -widzisz teraz, że możesz być prawdziwą ozdobą nieba, a nie postrachem marynarzy. I wypuściła chmurkę na wolność .Mała, wilgotna jeszcze chmurka uniosła się do góry jak balonik napełniony gazem. Wróciła, teraz już biała jak kłaczek waty, na swoje dawne miejsce na słonecznym niebie. A my mogliśmy bez obawy płynąć dalej przez morze.

CZWARTEK : WOKÓŁ  MAMY  I  TATY. RYTMIKA 


  • Spróbujcie dokończyć wypowiedzi rozpoczętych przez rodzica:

Mama mojej mamy lub mojego taty to… (babcia)

Tata mojej mamy lub mojego taty to… (dziadek)

Mama mojej babci lub mojego dziadka to… (prababcia)

Tata mojej babci lub mojego dziadka to… (pradziadek)

Siostra mojej mamy lub mojego taty to moja … (ciocia)

Brat mojej mamy lub mojego taty to mój… (wujek)

Córka mojej cioci lub mojego wujka jest moją… (kuzynką)

Syn mojej cioci lub mojego wujka jest moim… (kuzynem)

  • Rozmowa na temat rodziny, wyjaśnienie kilku znaczeń:

- Czym zajmuje się nauka zwana genealogią? (Zajmuje się badaniem więzi rodzinnych między ludźmi na podstawie zachodzącego między nimi pokrewieństwa. Przedmiotem zainteresowania genealogii są wybrane rodziny i rody, ich pochodzenie, historia oraz wzajemne relacje rodzinne i losy poszczególnych członków rodziny).

- Kim są krewni? (Krewni to członkowie najbliższej rodziny, mający wspólnego przodka, np. mama/tata – córka/syn, babcia/dziadek – wnuki, siostra – brat)

- Czym zajmuje się genealog? (Zbiera historie rodzinne, fotografie, dokumenty potwierdzające narodziny i śmierć krewnych i powinowatych zwane metrykami).

- Co to jest metryka? (dokument potwierdzający narodziny i śmierć) każdy z nas ma taką metrykę, na której jest napisane, kiedy się urodziliśmy, kto jest naszymi rodzicami.

- Co to jest drzewo genealogiczne? (Drzewo genealogiczne to sposób przedstawiania powiązań pomiędzy daną osobą i jej przodkami).

  • ,,Co robimy wspólnie?”- wypowiedzi dzieci na podstawie ilustracji.


  • Karty pracy 50, 51 w fioletowej książce.

  • RYTMIKA. LEKCJA 3. Kto lubi klaskać? My właśnie my! Wartości rytmiczne w podskokach. Utrwalenie piosenki ,,Kto lubi śpiewać?”. https://www.youtube.com/watch?v=ZNYBvHTGP1U.

Wartości rytmiczne nut: cała nuta, półnuta, ćwierćnuta, ósemka, szesnastka. Zapoznanie z pauzą. Zabawa w figurki. Naśladowanie czynności – zabawa z piosenką ,,Klaśnij”.

  • Rozmowa na temat słowa serce.

Wycięty z czerwonego kartonu kształt ludzkiego serca. Rodzic pokazuje dziecku serduszko wycięte z czerwonego kartonu i pyta:

Z czym kojarzy się Ci ten kształt?

Czym jest serce? 

Serce jest mięśniem wielkości pięści. Jego szersza część skierowana jest ku górze, węższa ku dołowi. Dzięki sercu w naszym ciele może krążyć krew.

Do czego ludziom potrzebne jest serce?

Czy tylko ludzie mają serca?

Czy znacie jakieś przysłowia o sercu?

Np.: Co w sercu to na języku.

Czego oczy nie widzą, tego sercu nie żal.

Układanie z literek wyrazy serce. Próby ułożenia zdań z tym wyrazem z rozsypanki literowej: Mama ma serce. Tata ma serce. Ja mam serce.

https://wordwall.net/pl/resource/2422239/polski/rodzina


Dziecko z rodzicem stoi w parze i ustalają role – jedno będzie robotem, a drugie kierującym. Rodzic z dzieckiem umawiają się, że np.

-dwa stuknięcia w ramię oznaczają dla robota odkurzanie (naśladuje ruchem daną czynność)

-trzy tupnięcia – zmywanie naczyń

-klaśnięcie – ścieranie kurzu

Następnie rodzic z dzieckiem zamieniają się rolami (oczywiście można wymyślić inne sygnały i zadania, wszystko zależy od państwa inwencji).

  • Masażyk relaksacyjny dla mamy.

Dziecko siada przed mamą i wykonuje masażyk dla mamy.

Rodzic zaznacza, że ruchy muszą być delikatne, ponieważ twarz jest miejscem bardzo wrażliwym.

Moja mama

Moja mama ma piękne oczy   (delikatne uderzanie opuszkami palców w okolicach oczu)

i nosek ma najpiękniejszy.       (głaskanie nosa z góry na dół, od nasady, do czubka)

Gdy się śmieje, śmieje się świat,  (delikatne uderzanie opuszkami palców w okolicach ust)

bo śmiech mamy jest najszczerszy.

Moja mama ma ładne włosy       (wkładanie palców we włosy i masowanie skóry głowy)

i policzki śliczne, rumiane.         (delikatne chwytanie palcami skóry twarzy)

Gdy urosnę, będę jak mama        (przeciąganie się jak przy wstaniu z łóżka)

I, jak ona, z uśmiechem z łóżka wstanę    (uśmiechamy się).

PIĄTEK :  FESTYN  U  OLKA  I  ADY


  • Karta pracy 48,53 w fioletowej książce.

  • Słuchanie opowiadania Agaty Widzowskiej Festyn. Książka z czytankami strona 78-81.

-Co to jest festyn?

-Z jakiej okazji organizuje się festyn?

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=81

Na rodzinny festyn do przedszkola Ady przyszło wiele rodzin, między innymi mama i tata Ady oraz Olek. „Święto rodziców” okazało się dobrym pomysłem i okazją do wspólnej zabawy. Całe przedszkole było udekorowane obrazkami namalowanymi przez dzieci oraz kwiatami. W ogródku postawiono dodatkowe ławki, leżaki i miękkie pufy do siedzenia. Dzieci wymyśliły wiele śmiesznych konkurencji,  w których brali udział dorośli. Zaczęło się od zagadek, potem były zawody w podrzucaniu piłki głową, co okazało się ulubionym zajęciem niektórych tatusiów. Przedszkolaki zorganizowały pokaz puszczania baniek mydlanych, które wirowały w powietrzu, mieniąc się wszystkimi kolorami tęczy. Najwięcej śmiechu wywołała ogromna bańka, która osiadła na nosie jednego z rodziców – minęło sporo czasu, zanim pękła! Tata Ady i Olka wygrał konkurs w skakaniu na jednej nodze dookoła karuzeli i chociaż w trakcie spadł mu lewy but, nie poddawał się do końca. – Brawo! – krzyczała Ada.   – Tato! Tato! – dopingował Olek. Następnie odbył się konkurs drużynowy z udziałem dorosłych i dzieci. Liczyły się zręczność i refleks. Każdy rodzic otrzymał plastikową butelkę, a zadaniem dzieci było jak najszybsze napełnienie jej wodą i zakręcenie. Ach, ile było przy tym radości! Wszyscy się nawzajem pooblewali, jakby to był śmigus-dyngus. Na szczęście pogoda była wspaniała i słońce szybko wysuszyło zmoczone ubrania. Mama Ady i Olka zajęła pierwsze miejsce w konkursie nadmuchiwania balonów. W ciągu minuty nadmuchała aż trzy i nawet zdążyła je zawiązać na supeł. Nagle rozległo się potężne trrrach! To jeden z balonów pękł i wystraszył siedzące na dachu gołębie. – Myślałem, że wystrzeliłaś z armaty! – zażartował tata. – To dlatego, że kiedyś grałam na trąbce i mam silne płuca – wyjaśniła mama. Później odbył się konkurs na rodzinne śpiewanie piosenek. Och! Nie każdy potrafi śpiewać. Niektórzy bardzo fałszowali, ale zupełnie się tym nie przejmowali. Przecież wcale nie trzeba być najlepszym we wszystkim. Najważniejsze to umieć się śmiać nawet z samego siebie. Jednak najwięcej radości wywołały wyścigi z surowym jajkiem trzymanym na łyżce. Dorośli starali się zachować równowagę w czasie biegu, a dzieci piszczały z emocji! Bum! Jajko już leżało na ziemi. Bach! Drugie jajko wylądowało na bucie jednego z ojców. – Cały trawnik zamienił się w jajecznicę! – zachichotał Olek. – To są jajka sadzone – stwierdziła Ada. Zwycięzcy w różnych konkurencjach otrzymali nagrody zrobione przez dzieci: papierowe sowy z przyklejonymi ruchomymi oczami, świeczki ozdobione suszonymi kwiatkami lub muszelkami, kamienie pomalowane jak biedronki i zakładki do książek. Każdy, kto zgłodniał, mógł się poczęstować pysznym ciastem i owocami, ale najsmaczniejsze okazały się owsiane ciasteczka, które przedszkolaki upiekły razem z paniami kucharkami .Na zakończenie rodzinnego festynu dzieci przygotowały część artystyczną, a Ada wyrecytowała wierszyk:

Gdy na Księżyc się wybiorę,

to spakuję do walizki

moją mamę oraz tatę,

bo nie mogę zabrać wszystkich.

Z mamą będę liczyć gwiazdy

i rysować złote słońce,

z tatą zrobię prawo jazdy

na talerze latające.

Na Księżycu dom postawię

i dla mamy kwiat w ogrodzie,

tacie gwiezdną dam golarkę,

by się mógł ogolić co dzień.

Więc, gdy lecieć chcesz w nieznane,

zabierz tatę oraz mamę!

Ada otrzymała wielkie brawa, a potem rozpoczęła się loteria. W losowaniu nagrody głównej wzięli udział wszyscy zaproszeni goście. Każdy chciał wygrać, ale przecież to niemożliwe, żeby wygrali wszyscy. Dzieci trzymały kciuki i czekały, aż pani dyrektor odczyta zwycięski numer. – Wygrywa los z numerem 1865! – Hura! To nasz! – krzyknął uradowany Olek. – Mamy szczęście! – pisnęła Ada. Nagrodą główną były bilety do teatru dla całej rodziny. Pozostali uczestnicy wylosowali nagrody pocieszenia w postaci książek. – Trzeba to uczcić! – zaproponowała mama. – Tylko nie każcie mi już dzisiaj skakać na jednej nodze! – zaśmiał się tata. Tego dnia Ada i Olek byli bardzo dumni ze swoich rodziców. Chociaż są dorośli, mają wspaniałe poczucie humoru i można się z nimi świetnie bawić.

Rozmowa na temat opowiadania.

Z jakiej okazji odbywał się festyn w przedszkolu Ady?

Kto z rodziny Ady przybył na festyn?

Jaki konkurs wygrał tata Olka i Ady?

Na czym polegał konkurs drużynowy – dorośli z dziećmi?

W jakim konkursie mama Olka i Ady zajęła pierwsze miejsce?

Jakie inne konkursy odbyły się jeszcze podczas festynu?

Jakie nagrody przygotowały dzieci?

Czym częstowali się goście?

O kim Ada recytowała wiersz?

Czym zakończył się festyn?

  • Ćwiczenia w czytaniu (Tekst jest długi. Można dziecku podkreślić do wspólnego czytania dwa, trzy zdania lub kilka wyrazów. Do tekstu można wracać kilka dni- rozłożyć go na raty. Można poprosić, by dziecko odnalazło w tekście wyrazy: but, bilet, brawa, kosmos, los. Wszystko dopasowujemy do możliwości dziecka ).

  • Ćwiczenie oddechowe. Nawiązując do opowiadania, można poprosić przedszkolaka o nadmuchanie baloników- dla RODZICÓW. Można je ozdobić mazakami.

  • Utrwalenie piosenek ,,Mama i tata” oraz ,,Daj mi rękę tato”.

  • Zakręć kołem i zrób mamie przyjemność wykonując polecenia, które wskaże koło. Pamiętaj, żebyś był miły dla mamy każdego dnia, nie tylko podczas gry – kliknij https://wordwall.net/pl/resource/2005394/mama

  • Praca plastyczna – Mój tata, moja mama. Potrzebna będzie kartka A4, czarny i czerwony pisak, farby plakatowe, kredki, kawałek kolorowej tasiemki, bądź kawałek kolorowego papieru, klej.

Drodzy rodzice pomóżcie dzieciom odrysować na kartce ich dłonie. Reszta zadania już należy do dzieci. Przedszkolaki pokolorujcie palce Waszych narysowanych dłoni w takim kolorze, jaki kolor włosów mają Wasi rodzice. Jedna dłoń to tata, druga dłoń to mama Jak już włosy będą gotowe, narysujcie pisakiem oczy, postarajcie się aby kolor odpowiadał rzeczywistemu kolorze oczu rodziców, usta oraz nos. Kiedy włosy namalowane farbą wyschną, mamie można dokleić kokardkę we włosy, a tatusiowi np. krawat bądź muchę, którą proszę wykonać z tasiemki, bądź kolorowego papieru.

Spróbujcie podpisać portrety imionami rodziców.


MIŁEJ      ZABAWY !!!!       CJCJ JCJ


2020-03-22